Αφήγηση ιστοριών – Η ραχοκοκαλιά ελκυστικότητας τουριστικών προορισμών

0
145
views

Είτε θετικές είτε αρνητικές, οι αφηγήσεις ιστοριών (story telling), επηρεάζουν τον σημερινό ταξιδιώτη, ανά τον κόσμο. 250 εκατ. ταξιδιώτες διεθνώς αφηγούνται μια ιστορία, τη δική τους ιστορία!

ΤΗΣ ΝΤΕΠΥΣ ΧΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ (hiotopoulou@gmail.com)

1 δισεκατομμύριο άνθρωποι στον πλανήτη σκέφτονται το επόμενο ταξίδι τους, το 80% αναζητεί εναλλακτικούς προορισμούς, το 35% επηρεάζεται από τις αφηγήσεις ιστοριών από φίλους, συγγενείς, συνεργάτες κτλ., η επίδραση της αφήγησης ιστοριών έχει 5 φορές μεγαλύτερο αντίκτυπο σε σχέση με τη διαφήμιση και 3 φορές μεγαλύτερη επίδραση από την τιμή ενός ταξιδιωτικού πακέτου σε προσφορά.

250 εκατ. ταξιδιώτες ανά τον κόσμο αφηγούνται τη δική τους ιστορία, και ένα 9% μοιράζεται τις εμπειρίες του κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.  Το 82% των αφηγητών ιστοριών έχουν θετική ανταπόκριση.

Πρόκειται για στοιχεία που επισημάνθηκαν κατά τη διάρκεια της 8ης Διεθνούς Συνάντησης του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού «Ο Τουρισμός στον Δρόμο του Μεταξιού» που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη 10 – 12 Οκτωβρίου.

Το προφίλ των ταξιδιωτών για το story telling

Στα παραπάνω στοιχεία διαπιστώνουμε ότι η αφήγηση ιστοριών για την προσέλκυση ενός προορισμού παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Είναι «η ραχοκοκαλιά ελκυστικότητας ενός τουριστικού προορισμού» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της Ταξιδιωτικής Ένωσης Ασίας – Ειρηνικού (PATA) Mario Hardy, κατά τη διάρκεια της δεύτερης μέρας της 8ης Διεθνούς Συνάντησης του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού «Ο Τουρισμός στον Δρόμο του Μεταξιού».

Σ’ ότι αφορά το προφίλ των ταξιδιωτών που επηρεάζεται από την αφήγηση ιστοριών, είναι άνθρωποι δραστήριοι, προέρχονται κυρίως από Ασιατικές χώρες (Ταϊβάν, Ιαπωνία, Κορέα, Κίνα) αλλά και Ινδία, Βραζιλία, Αμερική κ.α.

Αναζητούν κυρίως πολιτιστικές εκδηλώσεις, αθλητικές, αλλά και θεματικά πάρκα και τόπους για διακοπές για ξεκούραση.

Συνήθως, είναι ανωτέρας κοινωνικής τάξης, ενώ σε μεγαλύτερες ηλικίες αναζητούν τόπους που σχετίζονται με τα χόμπι τους, όπως για παράδειγμα, γκολφ, κρασί, καταδύσεις κ.ά.

Η πηγή πληροφοριών

Ποια είναι η πηγή των πληροφοριών από τους αφηγητές ιστοριών; Αναφέρθηκαν, παραδείγματα, για παράδειγμα για τους Γερμανούς τουρίστες, οι οποίοι όταν αναζητούν πολιτιστικό περιεχόμενο, κατά 37% εμπιστεύονται την οικογένεια, τους συγγενείς, κατά 34% τις επίσημες ιστοσελίδες των προορισμών, 31% τους ταξιδιωτικούς οδηγούς.

Για city break τουρισμό, οι Βρετανοί εμπιστεύονται στην 1η ή στη 2η θέση το Tripadvisor, δημοφιλή παγκόσμια πλατφόρμα, με 455 εκατ. χρήστες μηνιαίως, με μια βάση που απευθύνεται σε 49 χώρες, με 570 εκατ. κριτικές έως τώρα, με 7,3 εκατ. δωμάτια/εστιατόρια κτλ. καταχωρημένα και το 52% των κρατήσεων παγκοσμίως να γίνεται μέσω αυτού.

Για προορισμούς με πολιτιστικό ενδιαφέρον, θετική αφήγηση ιστοριών, αντλεί 1ο το Εδιμβούργο, που συνδυάζει ανθρωποκεντρικό πολιτισμό (Σκωτσέζοι, φεστιβάλ, πολλές μικρές εκδηλώσεις, εκθέσεις, γαστρονομία, αθλητισμός κ.ά.), και στη συνέχεια η Φρανκφούρτη, το Μπορντώ της Γαλλίας, η Βαλένθια στην Ισπανία.

Selfies

Και όμως, οι φωτογραφίες προβάλλοντας τον εαυτό σας (selfie) δεν έχουν την επίδραση που είχαν, και δεν αποτελούν κομμάτι της αφήγησης ιστοριών για την ελκυστικότητα ενός τόπου. Η selfie φωτογραφία, όπως αναφέρθηκε, αξίζει να συνδέεται με κάποιο κοινωνικό γεγονός, και μεταξύ των παραδειγμάτων που αναφέρθηκαν, είναι σε κομμωτήριο στην Καλιφόρνια, που ενώ μέχρι πρότινος  απαγορευόταν η γευσιγνωσία κρασιού, τώρα επιτρέπεται.

«Να λοιπόν, μια αφήγηση ιστορίας, που απευθύνεται στην τοπική κοινότητα, και παράλληλα, κινεί το ενδιαφέρον των φίλων του κρασιού» αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της 8ης Διεθνούς Συνάντησης του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού «Ο Τουρισμός στον Δρόμο του Μεταξιού».

Αρνητικές αφηγήσεις ιστοριών

Ωστόσο, εκτός από το μεγάλο ποσοστό των θετικών αφηγήσεων ιστοριών, υπάρχουν και οι αρνητικές αφηγήσεις ιστοριών, όπως για παράδειγμα, στη Βαρκελώνη που αναγράφονται σε δημόσιους χώρους «τουρίστες να πάτε σπίτια σας», ή στην Ταϊλάνδη με αρνητικές ιστορίες για κακομεταχείριση ζώων.

Ακόμη, και στη δική μας χώρα, στη Σαντορίνη για παράδειγμα, η τεράστια προσέλευση Ασιατών τουριστών για γάμους, αλλά και για το διάσημο ηλιοβασίλεμα στην Οία, προκαλεί δυσανασχέτηση σε πολλούς, λέγοντας, όχι άλλοι τουρίστες!

Τέλος, να πούμε, ότι για την αφήγηση ιστοριών, χρησιμοποιήστε κυρίως τα συναισθήματά σας, και όχι τόσο την εμπειρία σας.

*

-Κατά τη διάρκεια της δεύτερης μέρας της 8ης Διεθνούς Συνάντησης του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού «Ο Τουρισμός στον Δρόμο του Μεταξιού», στο πλαίσιο της παρουσίασης για τις αφηγήσεις ιστοριών (story telling) αναπτύχθηκαν παραδείγματα σχετικά με την ιστορία, τις παραδόσεις και την τοπική κουλτούρα, τον πολιτισμό, στο πώς η τεχνολογία βοηθάει για την ανάδειξη ενός προορισμού κ.ά.

-Χαρακτηριστικά παραδείγματα η αφήγηση ιστορίας μέσα από ένα show, ο συνδυασμός αφήγησης ιστοριών που περιέχει την αρχιτεκτονική, το νερό, το φωτισμό, το βίντεο, το laser, τη φωτιά και τον ήχο. Σε προορισμούς που συνδυάζουν αξιοθέατα με κάποια από τα παραπάνω στοιχεία, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν, υπάρχει 7-12% περισσότερη κατανάλωση σε τρόφιμα και ποτά, οι τουρίστες μένουν 1-2 μέρες περισσότερο, ενώ παρατηρείται 5% αύξηση, ετησίως, στον προορισμό.

 

 

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here