Δευτέρα, 17 Ιουνίου, 2024
ΑρχικήΚεντρική ΜακεδονίαΘεσσαλονίκηΈρευνα: Η κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη και τα οφέλη της!

Έρευνα: Η κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη και τα οφέλη της!

Ένα μόνο νέο homeport στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με operation 20 εβδομάδων, ενός πλοίου 2.500 επιβατών, θα επέφερε, γενικότερα, πάνω από  13.5 εκατ. ευρώ τζίρο για την πόλη.

Ντ. Χ. (hiotopoulou@gmail.com)

Το Σεπτέμβριο του 2013 έδεσε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το τεράστιο Costa Pacifica, με 3.780 επιβάτες και 1.600 μέλη πληρώματος! (φωτ. Ντ.Χ.)

Η πλεονεκτική γεωγραφική θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και οι εξαιρετικές οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις, την καθιστούν έναν προορισμό που σε συνεργασία με το διεθνές αεροδρόμιο «Μακεδονία» μπορεί να κοιτάζει το μέλλον με αισιοδοξία.

Μια πολύ σημαντική έρευνα που πραγματοποίησε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Five Senses Consulting, Γιάννης Μπρας, σχετικά με το homeport και τις κρουαζιέρες και τη Θεσσαλονίκη, παρουσιάζεται μέσα από το debbiestravel.gr.

Μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα για την κρουαζιέρα και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει ο CEO της Five Senses Consulting Γιάννης Μπρας

Όπως επισημαίνει στην έρευνά του ο κ. Μπρας, τα τελευταία χρόνια ο προορισμός Θεσσαλονίκη συνδέεται οδικώς με απευθείας δρομολόγια με τις μεγαλύτερες πόλεις όλων των γειτονικών της χωρών. Με τα Σκόπια να βρίσκονται μόλις 3 ώρες μακριά, με πληθυσμό πάνω από 500.000, τα Τίρανα 6 ώρες με πληθυσμό πάνω από 800.000, την Φιλιππούπολη σε απόσταση 5 ωρών και πληθυσμό 400.000 και φυσικά με την Κωνσταντινούπολη που σε 6,5 ώρες γεφυρώνει την Ελλάδα με 15 εκατ. πληθυσμό.

Επίσης, οι άριστες υποδομές του αεροδρομίου αλλά και η ενεργή στρατηγική της Fraport Greece κάνουν ακόμα πιο εύκολη την πρόσβαση στην Θεσσαλονίκη από όλες τις ευρωπαϊκές, και όχι μόνο, πρωτεύουσες της Ευρώπης. Εκτίμηση είναι, ότι το 2017 θα υπάρξει σημαντική διψήφια αύξηση στους επισκέπτες που θα περάσουν από το αεροδρόμιο με το νούμερο αυτό να αυξάνεται γεωμετρικά τα επόμενα χρόνια.

Θεσσαλονίκη – προορισμός κρουαζιέρας

Η Θεσσαλονίκη ως προορισμός κρουαζιέρας είναι γνωστός στις εταιρείες κρουαζιέρας, καθώς πάνω από 30 κρουαζιερόπλοια κατά μέσω όρο (στοιχεία 2014-2016) επισκέπτονται το λιμάνι κάθε χρόνο.

Η πρόσφατη ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) βάζει τον πήχη πολύ ψηλά, μεταξύ άλλων, και στον τομέα της κρουαζιέρας ακόμα και αν η σημερινές συνθήκες για την ευρύτερη περιοχή είναι αρκετά δύσκολες.

«Φυσικά, η σημερινή κατάσταση στην ευρύτερη περιοχή είναι πολύ δύσκολη αλλά καθώς οι εξελίξεις τρέχουν ραγδαία θα πρέπει ο προορισμός να εκμεταλλευτεί όλες τις πιθανές ευκαιρίες για να προσελκύσει, τα επόμενα χρόνια, περισσότερα και μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια» επισημαίνει το κ. Μπρας.

Ο λιμένας, σύμφωνα με τον ίδιο, διαθέτει όλες τις απαραίτητες υποδομές σε ξηρά και θάλασσα για να μπορέσει να ανταπεξέλθει σε μια πιθανή αύξηση κινήσεων αλλά είναι σίγουρο ότι οι και νέοι διαχειριστές θα κάνουν ότι είναι απαραίτητο για να βελτιωθούν ακόμα περισσότερο οι υποδομές.

Μόλις 4 κρουαζιερόπλοια έδεσαν φέτος στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ το 2016 ήταν 24! (φωτ. Ντ.Χ.)

13 εκατ. ευρώ τζίρος

Ένα μόνο νέο homeport στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με operation 20 εβδομάδων (15 Μαΐου- 15 Οκτωβρίου) ενός πλοίου 2.500 επιβατών θα επέφερε, γενικότερα, πάνω από  13.5 εκατ. ευρώ τζίρο, πού με μια ήπια μόχλευση x 2.5 θα μπορούσε να φτάσει πάνω από τα 33 εκατ. ευρώ μόνο για τον προορισμό της Θεσσαλονίκης (2.500 επιβάτες x 2 επιβίβαση/αποβίβαση X 20 εβδομάδες X 135* έξοδα/επιβάτη = 13.5 εκατ. ευρώ).

Το παραπάνω ποσό θα μπορούσε να μοχλευτεί x 4, εάν η Ελλάδα ήταν πιο φιλική στους φόρους και το ΦΠΑ.

Επίσης, εάν το πλοίο επισκεπτόταν και άλλα ελληνικά λιμάνια θα άφηνε στο καθένα επιπλέον 3 εκατ. ευρώ (2500 x 20 x 60**= 3 εκατ.) ανά προορισμό (7.5 εκατ. με τη μόχλευση) συμβάλλοντας έτσι άμεσα στην ανάπτυξη και άλλων περιοχών της Ελλάδας.

*Βάσει στατιστικών στοιχείων ο κάθε επιβάτης Homeport ξοδεύει 135 ανά/άτομο στον προορισμό εκκίνησης.

** Ο κάθε επιβάτης Transit ξοδεύει 60 ανά/άτομο στον κάθε προορισμό που επισκέπτονται.

Διαδρομή ‘πεταλούδας’

Το προτεινόμενο σχέδιο κυκλικών ταξιδιών που παρουσιάζει ο διευθύνων σύμβουλος της Five Senses Consulting, Γιάννης Μπρας  θα έχει τη μορφή της διαδρομής πεταλούδας (Butterfly Itinerary).

Δηλαδή, το πρόγραμμα της πρώτης εβδομάδας θα εναλλάσσεται με μία διαφορετική διαδρομή τη δεύτερη εβδομάδα, δίνοντας έτσι την δυνατότητα σε κάποιον να κάνει κρουαζιέρα 2 εβδομάδων σε διαφορετικά μέρη.

Η πρόταση περιέχει αρκετούς νέους, σχετικά, προορισμούς αλλά και κλασικούς που θα αυξήσουν το ενδιαφέρον των επιβατών αλλά και ένα λιμάνι σε κάθε ταξίδι εκτός Σέγκεν για την απαραίτητη από φορολογικής άποψης λειτουργία σε καύσιμα, προμήθειες και καταστήματα.

Εναλλακτικά ή/και συνδυαστικά, όπως επισημαίνει ο κ. Μπρας, μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα λιμάνια της Σκιάθου, της Ύδρας της Πάρου, της Νάξου και της Σαμοθράκης.

Επίσης θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και τα αεροδρόμια/λιμάνια της Ρόδου αλλά και των Χανίων, σε περίπτωση που η εταιρεία κρουαζιέρας αποφασίσει να κάνει Interporting, δηλαδή μερική επιβίβαση από επιπλέον προορισμούς.

Γερμανόφωνες εταιρείες κρουαζιέρας

Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα, βάσει της έρευνας της Five Senses Consulting, είναι οι Γερμανόφωνες εταιρείες κρουαζιέρας, που τα τελευταία δύο χρόνια μερικές από αυτές επέλεξαν να αποσύρουν τα πλοία τους από την Ανατολική Μεσόγειο δρομολογώντας τα για πρώτη φορά στην Γερμανία και μάλιστα για κρουαζιέρες όλο τον χρόνο.

Η ανάλυση δείχνει ότι δειλά-δειλά οι Γερμανόφωνες εταιρείες θα επιστρέψουν πίσω στην περιοχή, αφού το 2018 υπάρχει τουλάχιστον μια γερμανόφωνη εταιρεία που θα κάνει περιορισμένα homeport από λιμάνι της Τουρκίας.

Αεροδρόμιο, γερμανικές εταιρίες, αποστάσεις

Όπως αναφέρει η έρευνα, το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης έχει δείξει σοβαρά σημάδια βελτίωσης των μεγεθών του, με τα στοιχεία να μιλούν για αύξηση της τάξεως του 22,8% (Ιανουάριος – Ιούλιος 2016 & 2017 από 1,7 σε 2,1 εκ. επιβάτες αντίστοιχα).

Αυξημένη είναι και η κίνηση από Γερμανία με 14 εταιρείες να πετούν σχεδόν καθημερινά από 19 προορισμούς.

Επίσης, στην έρευνα, αναφέρεται, ότι η Θεσσαλονίκη σε σχέση με π.χ. την Αντάλεια της Τουρκίας, είναι κοντύτερα από το Αμβούργο κατά 700 χλμ. (Αμβούργο – Θεσσαλονίκη 1.730 χλμ., Αμβούργο – Αντάλεια 2.435 χλμ.), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κόστος καυσίμων και τους χρόνους που απαιτούνται για τις πτήσεις (Αμβούργο – Θεσσαλονίκη 2 ώρες και 45 λεπτά, Αμβούργο-Αντάλεια 3 ώρες και 50 λεπτά).

Συμπεράσματα

Σύμφωνα με την έρευνα που έγινε από την Five Senses Consulting, για να μπορέσει το παραπάνω σχέδιο να έχει ποσοστά επιτυχίας, θα πρέπει να μπει σε άμεση προτεραιότητα από τη νέα διοίκηση του λιμανιού, καθώς χρειάζεται χρόνος, επιμονή και επαγγελματισμός για την ωρίμανση του.

Θα πρέπει, επίσης να  υπάρξει άμεση συνεργασία όλων των φορέων του προορισμού αλλά και του αεροδρομίου, που πρέπει να παίξει ενεργό ρόλο στις όποιες συζητήσεις και διαπραγματεύσεις που θα καθορίσουν και το τελικό κόστος των προσφερόμενων υπηρεσιών.

*

-Τα παγκόσμια στατιστικά της κρουαζιέρας δείχνουν μια σταθερή άνοδο που με οδηγό τις εξελίξεις στην Ασία θα υπάρξει μια προσθήκη για το 2017 τουλάχιστον 2,37 εκατ. νέων επιβατών, φτάνοντας στους 25,3 εκατ. (στοιχεία CLIA), αύξηση 10,35%.

-Οι προγραμματισμένες ναυπηγήσεις για τα επόμενα χρόνια (2018-2026) ξεπερνούν τις 78 με επιπλέον 227.000 κρεβάτια να προστίθενται στο δυναμικό των εταιρειών, καθιστώντας τον κλάδο ως τον ταχύτερα τουριστικά αναπτυσσόμενο.

-Στην αντίθετη πλευρά, η Ελλάδα, όπου οι εξελίξεις και η κακή ψυχολογία που έχει αναπτυχθεί  στη γειτονική Τουρκία οδηγούν τις προσεγγίσεις με μια διαφαινόμενη μείωση για το 2017 στο -20%.

-Σχεδόν όλα τα λιμάνια του Αιγαίου θα έχουν μειώσεις και αυτό οφείλεται από τη μία στην επιλογή των εταιρειών να αλλάξουν συνολικά τα προγραμματισμένα δρομολόγια αποφεύγοντας συνολικά την περιοχή, αλλά και από την άλλη, η έλλειψη στρατηγικής από πλευράς μας που δεν δίνει τη δυνατότητα με ‘συγκεκριμένες κινήσεις’ να αλλάξει αυτή η κακή ψυχολογία.

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δημοφιλη αρθρα