Ξεχωριστές, μοναδικές τοποθεσίες, οικονομικά κίνητρα, ανθρώπινο δυναμικό και εμπιστοσύνη, είναι οι τέσσερις βασικοί παράγοντες που αναζητούν ανά τον κόσμο οι παραγωγοί διεθνών οπτικοακουστικών παραγωγών. Η Ελλάδα μπορεί;
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΝΤΕΠΥ ΧΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ (hiotopoulou@gmail.com)
Φωτογραφίες: Ντέπυ Χιωτοπούλου
Συναντήσαμε τη Βένια Βέργου, διευθύντρια του Ελληνικού Film Commission κατά τη διάρκεια του 8ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αμοργού, που διεξήχθη στο νησί του «Απέραντου Γαλάζιου», την Αμοργό, στα τέλη του Οκτωβρίου.
Η Βένια Βέργου μας εξήγησε τι σημαίνει Film Commission, ποιος ο ρόλος του στην έβδομη τέχνη, ποια τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που έχει ένας τόπος, αλλά και τι χρειάζεται για να προσελκύσει διεθνείς οπτικοακουστικές παραγωγές είτε για μερικά ή ολικά γυρίσματα στην χώρα μας.
«Το Film Commission είναι ένας διεθνής όρος, είναι το γραφείο σε κάθε χώρα που είναι αρμόδιο για την προώθηση της χώρας στο εξωτερικό ως κατάλληλη για κινηματογραφικά γυρίσματα διεθνών οπτικοακουστικών παραγωγών» εξηγεί στο debbiestravel.gr η διευθύντρια του Ελληνικού Film Commission επισημαίνοντας ότι αντίστοιχα δουλειά του είναι να προσελκύει αυτές τις παραγωγές για να έρχονται στη χώρα του.
Τα τρία βασικά εργαλεία
Ουσιαστικά το Film Commission, λειτουργεί έχοντας ως όχημα τρία βασικά εργαλεία:
Α. οικονομικά κίνητρα που πλέον εφαρμόζουν οι περισσότερες χώρες
Β. τοποθεσία, μια λέξη ‘κλειδί , διότι όπως μας εξήγησε είναι πάρα πολύ σημαντική η επιλογή της τοποθεσίας. «Οι παραγωγοί αναζητούν πάντοτε ξεχωριστές τοποθεσίες (locations) έτσι ώστε, να ξεχωρίζει η ταινία τους» εξηγεί η κα. Βέργου.
Γ. να προωθήσουν το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας, τους κινηματογραφιστές της χώρας τους, γιατί σε κάθε περίπτωση που θα έρθουν σε μια χώρα για γυρίσματα -στη χώρα υποδοχής-, η διεθνής παραγωγή θα χρειαστεί ανθρώπους και συνεργασία από τους ντόπιους. «Πάντοτε, μια ξένη παραγωγή, ακόμη και αν δε θέλει συμπαραγωγό, θα χρειαστεί μια εταιρία ντόπια, να του παρέχει κάποια σέρβις» αναφέρει στο debbiestravel.gr η Βένια Βέργου.
Τα οφέλη από την οπτικοακουστική βιομηχανία
Αυτό, βεβαίως, που έχει κερδίσει η χώρα σε σχέση με το παρελθόν, είναι, ότι πλέον οι πολιτικοί ξέρουν πάρα πολύ καλά, τι σημαίνει για την χώρα, το να επενδύσει στην προσέλκυση ξένων παραγωγών.
«Και μια από τις αρμοδιότητες του Film Commission, είναι να αφουγκράζεται τις ανάγκες του κινηματογραφικού χώρου και να τις μεταφέρει στους πολιτικούς. Να είναι ο μεσάζων ώστε να μεταφράζει τη γλώσσα του ενός στον άλλο, να γινόμαστε πιο ευέλικτοι» εξηγεί η Βένια Βέργου στο debbiestravel.gr και προσθέτει «αυτό λοιπόν πριν χρόνια, ενώ πολλοί το επιχειρούσαν, δεν είχε γίνει κατανοητό, τώρα πλέον καταλαβαίνουν όλοι τα οφέλη. Έχουν καταλάβει ότι αυτό που προσπαθούμε είναι να έρθουν οι μεγάλες παραγωγές από το εξωτερικό, να φέρουν τα τεράστια κεφάλαια, μιλάμε για δυσθεώρητους προϋπολογισμούς» επισημαίνει.
Όπως εξηγεί, ζητούμενο είναι να έρθουν στη χώρα οι διεθνείς οπτικοακουστικές παραγωγές, είτε για ολικό είτε για μερικό γύρισμα, παίρνοντας πάρα πολλά κεφάλαια, τα οποία αναπτύσσουν την ντόπια κινηματογραφία, δίνουν νέες θέσεις εργασίας, και γενικώς ωφελούνται πολλά επαγγέλματα και βεβαίως η τοπική οικονομία. «Μιλάμε για μια ανάπτυξη τοπικής και εθνικής οικονομίας με οφέλη και στον τουρισμό» αναφέρει η διευθύντρια του HFC.
Δουλειά για τους Έλληνες κινηματογραφιστές
Ωστόσο, εκτός από τα οφέλη τα οικονομικά και την άφιξη τουριστών, στόχος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του Hellenic Film Commission – της αρμόδιας Διεύθυνσης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου για την προσέλκυση διεθνών οπτικοακουστικών παραγωγών- είναι να έρθουν στην Ελλάδα ξένες ταινίες, έτσι ώστε να δουλεύουν οι Έλληνες κινηματογραφιστές.
«Οι Έλληνες μας αποκτούν μεγαλύτερη τεχνογνωσία, μεγαλύτερη εξειδίκευση, έχουν περισσότερη δουλειά, επεκτείνεται από γενιά σε γενιά η γνώση και η τεχνογνωσία. Έτσι, μια χώρα, φτιάχνει πιο ισχυρή κινηματογραφική η βιομηχανία» τονίζει η κα. Βέργου.
Η ίδια, έφερε, ως παράδειγμα, τη Ρουμανία, όπου Ρουμάνοι σκηνοθέτες έχουν γίνει πολλοί γνωστοί στο εξωτερικό, διότι έχουν δουλέψει με μεγάλες ξένες κινηματογραφικές παραγωγές στη Ρουμανία.
Η επιτυχία και η αποτυχία του Mamma Mia
Και ενώ το 2008 το μουσικοχορευτικό Mamma Mia με τις ξεσηκωτικές μουσικές των ΑΒΒΑ και πρωταγωνιστές μεγαθήρια του Hollywood γυρίστηκε σε Σκιάθο, Σκόπελο και Νταμούχαρη Πηλίου, με απίστευτη αύξηση του τουριστικού ρεύματος στους παραπάνω προορισμούς και κατ’ επέκταση, με υψηλότατα οφέλη για τις τοπικές οικονομίες και βεβαίως την εθνική οικονομία, έρχεται το Mamma Mia 2, που η παραγωγή ‘γυρίζει’ την πλάτη στην Ελλάδα, και επιλέγει την Κροατία. Και όλα αυτά, με άρωμα…Ελλάδας!
«Τι συνέβη με το Mamma Mia 2;» ρωτήσαμε τη διευθύντρια του Hellenic Film Commission Βένια Βέργου.
«Η παραγωγή δεν ήρθε ποτέ στο Κέντρο Κινηματογράφου» τονίζει η κα. Βεργού και συμπληρώνει «ούτε ξέρουμε και ούτε μπορούμε να μάθουμε, εάν είχαν επαφές με τους Έλληνες που δούλεψαν στην πρώτη ταινία. Αυτό όμως που ξέρουμε , είναι ότι η παραγωγή πήγε στην Κροατία, διότι ένας Κροάτης παραγωγός που είχε εμπειρία από Hollywood, τους βρήκε και τους έφερε στην Κροατία, λανσάροντας την Κροατία» επισήμανε η κα. Βέργου.
Εδώ να σημειωθεί ότι η Κροατία είναι μια από τις πολλές χώρες της Ευρώπης, η οποία δίνει οικονομικό κίνητρο, και στην περίπτωση του Mamma Mia, ο Κροάτης παραγωγός προώθησε τη χώρα του, σαν μια χώρα που μπορείς να την ‘κλέψεις’ για την Ελλάδα! (σ.σ. όπου ‘κλέβω’ στον κινηματογράφο σημαίνει ότι μιμούμαι κάτι άλλο).
Εμπιστοσύνη, λέξη ‘κλειδί’!
«Δεν θα εμπιστευτεί κάποιος την παραγωγή, τα χρήματα του, εάν δεν αισθανθεί απολύτως ασφαλής με αυτόν που συνεργάζεται» τονίζει, μεταξύ άλλων, η Βένια Βέργου, φέροντας στη συζήτηση ένα ακόμη καυτό ζήτημα που αφορά τις διεθνείς οπτικοακουστικές παραγωγές και την τύχη τους, τα οικονομικά κίνητρα, την οικονομική ενίσχυση.
Η ίδια επισημαίνει ότι τον Αύγουστο του 2017, ψηφίστηκε ο νόμος 4487, σύμφωνα με τον οποίο η παραγωγή ενός οπτικοακουστικού έργου χαρακτηρίζεται ως πολιτιστικό προϊόν και επενδυτικό σχέδιο, προκειμένου να υπαχθεί στο επενδυτικό καθεστώς του νόμου.
Όπως μας εξηγεί, πρόκειται για μια οικονομική ενίσχυση, της τάξεως του 25%, και είναι ένα εύχρηστο κίνητρο που το εφαρμόζουν με μεγάλη επιτυχία οι περισσότερες χώρες (Μάλτα, Κροατία, Σερβία, Ολλανδία κ.ά.).
Ωστόσο, αναμένουν να τεθεί ο συγκεκριμένος νόμος σε εφαρμογή, «μέχρι τότε, όμως, χρειάζεται τεράστια προσοχή, στο πώς θα προωθήσουμε την Ελλάδα στις ξένες παραγωγές» αναφέρει η Βένια Βέργου.
Γιατί, όπως εξηγεί, όλες οι ανταγωνιστικές χώρες με την Ελλάδα έχουν ωραίες τοποθεσίες, ωστόσο, δείχνουν πιο ανταγωνιστικές σε άλλα σημεία.
Αναφέρθηκε το branding της χώρας, το ανθρώπινο δυναμικό, χώρες που ανταγωνίζονται την Ελλάδα όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Μάλτα, τώρα τελευταία η Πορτογαλία, η οποία ξεκίνησε την οικονομική ενίσχυση.
«Ο κινηματογράφος είναι ακριβή τέχνη, προϋποθέτει τεράστια αλυσίδα ανθρώπινου δυναμικού» αναφέρει με έμφαση στο debbiestravel.gr η διευθύντρια του Hellenic Film Commission Βένια Βέργου.
Οι Αμερικανοί ξέρουν ότι στην Ισπανία θα βρουν 70-80 καταπληκτικά συνεργεία που θα τους εξυπηρετήσουν άμεσα. Η Ελλάδα, ωστόσο, με τις μοναδικές ομορφιές της, απέχει λίγα μόλις βήματα, για τη μέγιστη αξιοποίηση των διεθνών οπτικοακουστικών παραγωγών. Τι λέτε, θα τα καταφέρει;