Με στόχο την ανάπτυξη των μεταξύ τους σχέσεων, σε όλα τα επίπεδα, ο δήμος Θεσσαλονίκης ταξίδεψε πρόσφατα στην Καλαμάτα, προωθώντας τα δυνατά της χαρτιά.
Αποστολή: ΝΤΕΠΥ ΧΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ (hiotopoulou@gmail.com)
Ταξιδέψαμε στην Πελοπόννησο, στη Μεσσηνία και συγκεκριμένα στην Καλαμάτα, των 60.000 κατοίκων (80.000 με τα περίχωρα), δοκιμάσαμε τοπικές γεύσεις, περιηγηθήκαμε στο κέντρο της πόλης, επισκεφτήκαμε το εξαιρετικό της αρχαιολογικό μουσείο στην πλατεία Αγ. Αποστόλων με την ομώνυμη εκκλησία, συνομιλήσαμε με το δήμαρχο της πόλης, Παναγιώτη Νίκα, αλλά και με επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό και όχι μόνο, με τον πρόεδρο καταστημάτων εστίασης Καλαμάτας, Ανδρέα Ζαγάκο, τον πρόεδρο του «Elite City Resort» Νικήτα Κάρτσωνα, τον γενικό διευθυντή του «Elite City Resort», Νίκο Μαλαπέτσα κ.ά.
Ταξιδέψαμε και τα δικά μας προϊόντα, της Θεσσαλονίκης, τα κουλούρια της, τις πίτες, τα περέκ, τα σαρμαδάκια αλλά και την περίφημη μπουγάτσα του Φίλιππου Μπαντή, ο οποίος, μάλιστα άνοιξε φύλλο και έκανε το πάντρεμα Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα με φύλλο της συμπρωτεύουσας και σφέλα (τυρί Καλαμάτας) και μαρμελάδα σύκο.
Ήταν εκεί και η Αγιορείτικη Εστία με τη ζωγραφική της έκθεση «Ζωγραφίζοντας σε Τόπους Ιερούς. Άθως – Σινά», η οποία εκτίθεται στο Πνευματικό Κέντρο δήμου Καλαμάτας μέχρι τις 13 Νοεμβρίου 2015.
Ήταν πανεπιστήμια και κολέγια της Θεσσαλονίκης – Αμερικανική Γεωργική Σχολή, Διεθνές Πανεπιστήμιο, New York College-, η Αγιορείτικη Παράδοση του Σταύρου Ντινέλη με προϊόντα του Αγίου Όρους (σ.σ. ο πολυχώρος της Αγιορείτικης Παράδοσης βρίσκεται στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, στον πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας), ο Συνεταιρισμός του Αγίου Αντωνίου με τις πίτες, τα περέκ, τα γλυκά κουταλιού και ταψιού αλλά και το γευσίτυπον με πάστα κόκκινης πιπεριάς, σιρόπι σαμπούκου, γλυκά κουταλιού και μαρμελάδες (σ.σ. το γευσίτυπον βρίσκεται στην Πυλαία, Ειρήνης 7 & Ηφαιστίωνος).
Ήταν και οι Google Developers, η Ελίζα Καμπερογιάννη και ο Γιώργος Κορτσαρίδης δίνοντας συμβουλές για το πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα εργαλεία της Google και γενικότερα για το πώς η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στην προώθηση μιας επιχείρησης.
Ήταν ο Αντώνης Καράγιωργας, πρόεδρος της Ένωσης Πεζών Θεσσαλονίκης και μέλος του κινήματος «Φίλοι της Νέας Παραλίας Θεσσαλονίκης», με τις εξαιρετικές ιδέες του αλλά και τις δράσεις του.
Ήταν και το Thessaloniki Convention Bureau και η πρόεδρος του, Δέσποινα Αμαραντίδου, τονίζοντας τη σημασία ανάπτυξης του συνεδριακού τουρισμού σε μια πόλη.
Το «παρών» στην αποστολή έδωσαν και η Τίτα Στέφα του ταξιδιωτικού γραφείου «Ambotis Tours» και οι εκπρόσωποι δυο ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης, η Ίλντι Παργινού του «Mediterranean Palace» και η Κυριακή Κωστελίδου του «Vergina Hotel».
Βεβαίως, στην αποστολή και το τμήμα Τουρισμού δήμου Θεσσαλονίκης, η Αναστασία Καραχισαρλή, ο Γιώργος Μπαζμαδέλης με την παρουσίαση της πόλης μας στην Καλαμάτα, η Κωνσταντίνα Μπουκουβάλα, η δημοτική σύμβουλος Μαίρη Ακριτίδου, ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης και ο αντιδήμαρχος Τουρισμού Σπύρος Πέγκας.
Δυναμικά η διπλωματία των πόλεων
Συνεχίζοντας δυναμικά τη διπλωματία των πόλεων, που έχει ξεκινήσει, τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό, ο δήμος Θεσσαλονίκης, όπως επισημαίνει ο αντιδήμαρχος Τουρισμού δήμου Θεσσαλονίκης, Σπύρος Πέγκας, «ανταποδίδουμε την επίσκεψη που έγινε από την Καλαμάτα στη Θεσσαλονίκη, το Μάρτιο, και είναι η πρώτη πόλη στο νότο που ξεκινάμε μια σχέση, η οποία μπορεί να έχει αμοιβαία οφέλη και για τις δυο πόλεις.
»Παρουσιάσαμε την τουριστική Θεσσαλονίκη, τον πολιτιστικό της πλούτο, και όλα εκείνα που μπορούν να ενδιαφέρον το κοινό, έγινε παρουσίαση από την ακαδημαϊκή κοινότητα, και ταυτόχρονα είχαμε μια έκθεση σε συνεργασία με την Αγιορείτικη Εστία, διότι ο θρησκευτικός τουρισμός είναι ένα κομμάτι πολύ ενδιαφέρον όπου μπορούμε να αντλήσουμε μεγάλη επισκεψιμότητα».
Ρωτήσαμε τον κ. Πέγκα, τι είναι αυτό που του έκανε εντύπωση κατά την επίσκεψη στην Καλαμάτα και αντίστοιχα τι άρεσε στην Καλαμάτα από τη Θεσσαλονίκη.
«Μας έκαναν εντύπωση, οι υπογειοποιημένοι κάδοι, κάτι που θέλουμε να εφαρμόσουμε στη Θεσσαλονίκη, ενώ αντίστοιχα, την Καλαμάτα την ενδιαφέρει η διαμόρφωση του παραλιακού μετώπου, πιθανόν, όπως έχει διαμορφωθεί στη Θεσσαλονίκη, ανάλογα με έναν τρόπο που θα ταιριάζει στην πόλη» αναφέρει ο κ. Πέγκας.
Επόμενα σχέδια
Τα επόμενα σχέδια του δήμου Θεσσαλονίκης και του τμήματος Τουρισμού είναι μια εκδήλωση, που θα γίνει κατά τη διάρκεια της Philoxenia (12 – 15 Νοεμβρίου), με την πόλη της Καστοριάς και της Βέροιας, μαζί με τη Θεσσαλονίκη, όπου θα συνδέσουν τη βυζαντινή ιστορία των τριών πόλεων, και θα δείξουν πώς μπορεί ένας επισκέπτης να συνδυάσει αυτές τις τρεις πόλεις, αναφερόμενος στη βυζαντινή τους κληρονομιά.
Στο εξωτερικό, θα επισκεφτούν τη Σμύρνη, πριν την τουριστική έκθεση που θα γίνει εκεί το Δεκέμβριο, ενώ από το 2016, όπως αναφέρει ο κ. Πέγκας «συνεχίζουμε δυναμικά με νέο σχεδιασμό, που αφορά σε πιο ώριμες αγορές, ξεκινάμε με Άμστερνταμ και Ουτρέχτη, το Φεβρουάριο πάμε Μιλάνο – Μπολώνια και συνεχίζουμε».
Τέλος, σ’ ότι αφορά τα αποτελέσματα της διπλωματίας πόλεων, ο κ. Πέγκας, επισήμανε ότι αποδίδουν, ενώ σε βάθος χρόνου τα οφέλη θα φανούν ακόμη περισσότερο.
Μπουγάτσα Θεσσαλονίκης
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της Θεσσαλονίκης στην Καλαμάτα, αναμφίβολα η παρασκευή και επίδειξη μπουγάτσας από τον Φίλιππο Μπαντή, στο κέντρο της πόλης, έκλεψε την παράσταση.
Τρίτη γενιά μπουγατσοποιός, με έδρα την Παναγιά Φανερωμένη στη Θεσσαλονίκη, ήδη από το 1969, ο Φίλιππος Μπαντής συνεχίζει την παράδοση του παππού του με συνταγές που έφερε από την Καππαδοκία, και αυτό που ξεχωρίζει είναι ότι δίνουν βάση κυρίως στο φύλλο – να είναι τραγανιστό- και λιγότερο στη γέμιση.
Όπως εξηγεί ο Φίλιππος, οι δυο μπουγάτσες έχουν έρθει από τη Μικρά Ασία, «η δική μας -της Θεσσαλονίκης- έχει έρθει κυρίως από την Καππαδοκία, με τους μετανάστες τους Ίωνες, η δε μπουγάτσα Σερρών έχει έρθει από την Κωνσταντινούπολη».
Και η διαφορά τους; «Η μπουγάτσα Θεσσαλονίκης βασίζεται κυρίως στο φύλλο που το θέλουμε τραγανιστό και αρκετά παραπάνω από τη γέμιση. Η μπουγάτσα Σερρών βασίζεται κυρίως στη γέμιση και το φύλλο είναι πιο μαλακό» λέει ο Φίλιππος Μπαντής.
Είδος πολυτελείας…
Δημοφιλέστερη μπουγάτσα είναι η κρέμα, ενώ επειδή στην περιοχή που βρίσκεται το κατάστημα υπάρχουν πολλοί από την Καππαδοκία και μουσουλμάνοι, «δουλεύουμε πολύ και τον κιμά, μοσχαρίσιο κιμά, και όχι αρνίσιο γιατί δεν ταιριάζει στη δική μας κουλτούρα» εξηγεί ο Φίλιππος.
Τέλος, σ’ ότι αφορά την ημερήσια παραγωγή, όπως ο ίδιος αναφέρει, τα τελευταία χρόνια με την κρίση έχει πέσει πολύ. «Ενώ η μπουγάτσα ήταν το καθημερινό κολατσιό, για τον εργάτη που πήγαινε στο εργοστάσιο, την υφάντρα στη βιοτεχνία, το μαθητή στο σχολείο, τώρα έχει εκλείψει αυτό. Κοντεύει να γίνει είδος πολυτελείας! Ο άνεργος δεν θα το πάρει, ο γονιός δυσκολεύεται να πληρώσει το 1,5 ευρώ καθημερινά» λέει με κάποια ανησυχία στο βλέμμα του ο Φίλιππος Μπαντής.
*
Να σημειώσουμε ότι η αποστολή ήταν οδική με λεωφορείο, χορηγία του ταξιδιωτικού γραφείου «Crazy Holidays», και οδηγό τον εξαιρετικό Γιώργο Κοντοπίδη.
Tips
- Υπάρχει απευθείας αεροπορική σύνδεση από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης με το αεροδρόμιο «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» της Καλαμάτας (τηλ. 27210 63800) με την αεροπορική εταιρία «Astra Airlines» (www.astra-airlines.gr).
- Το κέντρο της Καλαμάτας διακρίνεται από πεζόδρομους γεμάτους καλόγουστα καφέ μπαρ, εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα κ.ά. Στο δρόμο για την παραλιακή, στάση στο μοναδικό Πάρκο Σιδηροδρόμων με εκθέματα -τι άλλο;- παλιά βαγόνια τρένων.
- Στα must το ιστορικό κέντρο της Καλαμάτας – εκεί όπου κηρύχθηκε στις 23 Μαρτίου 1821 η Ελληνική Επανάσταση- με το αρχαιολογικό μουσείο (τηλ. 27210 83485, 63100) το οποίο στεγάζεται εκεί όπου παλιά βρισκόταν η Δημοτική Αγορά της πόλης (σ.σ. Το οικοδόμημα της αγοράς κατεδαφίστηκε μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1986). Εκεί και ο βυζαντινός ναός των Αγίων Αποστόλων του 12ου αιώνα, το γραφείο Τουριστικής Υποστήριξης (τηλ. 27210 90413) με ώρες λειτουργίας 09.00 – 15.00 & 17.00 – 21.00, τα σουβλάκια του «Τζίμη», η ανταλλακτική υπαίθρια βιβλιοθήκη της «Μυλόπετρας» κ.ά. Στην πλατεία Όθωνος το ζαχαροπλαστείο «Αστόρια» ή «Μπαλίκη» για λουκουμάδες, και όχι μόνο, τα σουβλάκια του «Άρη» κ.ά.
- Τοπικά προϊόντα και γεύσεις: Ελαιόλαδο, ελιές δίπλες, τυριά (σφέλα, ταλαγάνι, γραβιέρα Μεσσηνίας), σύκα, πορτοκάλια, παστέλι, λαλάγγια (σαν κριτσίνια), καγιανάς (αυγά με ντομάτα) με ή χωρίς χοιρινό παστό, γουρνοπούλα με κρούστα ψημένη στο φούρνο, λουκάνικο με πορτοκάλι, ξύδι βαλσάμικο, ούζο κ.ά.
- Η παραλιακή της Καλαμάτας –η Ναυαρίνου- είναι γεμάτη καφέ, μπαράκια, μεζεδοπωλεία (σ.σ. δοκιμάσαμε τοπικούς μεζέδες «…στο κύμα»), εστιατόρια, ξενοδοχεία, μαγαζιά με είδη σουβενίρ κ.ά. Το αδιαχώρητο παρατηρείται τους καλοκαιρινούς μήνες όπου επιτρέπεται η κολύμβηση και το χειμώνα κυρίως τα Σαββατοκύριακα και τις ηλιόλουστες ημέρες.
- Η Καλαμάτα είναι υποψήφια για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021.
- Κοντινές διαδρομές για Μάνη (Εξω Μάνη και Δυτική Μέσα Μάνη), Μυστρά, Σπάρτη, πιο μακριά Σπήλαιο Διρού, Αρχαία Ολυμπία, και βεβαίως στην Πύλο αλλά και στην Costa Navarino, την πολυτελή ξενοδοχειακή μονάδα, ένα όραμα του αείμνηστου Καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο, που κατάφερε να βάλει την Πελοπόννησο και δη τη Μεσσηνία στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.