Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚεντρική ΜακεδονίαΘεσσαλονίκηΘεσσαλονίκη: «Πάνω» το καλό φαγητό και η διασκέδαση – «Κάτω» η μετακίνηση...

Θεσσαλονίκη: «Πάνω» το καλό φαγητό και η διασκέδαση – «Κάτω» η μετακίνηση και η καθαριότητα

Το 97% των τουριστών θα συστήσει τη Θεσσαλονίκη σε φίλους και γνωστούς ενώ το 95% επιθυμεί να την επισκεφτεί και πάλι. Ποια είναι τα προφίλ των τουριστών, τι ξοδεύουν, τι τους αρέσει και τι δεν τους αρέσει. Ανάλυση στην Έρευνα Ικανοποίησης Τουριστών από την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.

Ντέπυ Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)

Για το 2022, οι τουρίστες αξιολόγησαν την πόλη της Θεσσαλονίκης με χαμηλότερο βαθμό σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη. Συγκεκριμένα, αξιολογήθηκε με 7,9 βαθμούς, με άριστα το 10, όταν το 2019 και 2018 το αντίστοιχο νούμερο ήταν 8,1, το 2017 με 8,0, το 2016 με 8,2 και το 2015 με 8,1.

Από την άλλη, σχεδόν όλοι οι επισκέπτες θα πρότειναν τη Θεσσαλονίκη σε τρίτους (97%) και θα την επισκέπτονταν πάλι (95%).

Τα παραπάνω συμπεράσματα βασίζονται στην ετήσια έρευνα Προφίλ και Ικανοποίησης Τουριστών που διενεργεί η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ) και η οποία παρουσιάστηκε την Τετάρτη 17 Μαΐου σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης, παρουσία του ΔΣ της ΕΞΘ, φορέων, αυτοδιοικητικών αλλά και υποψηφίων δημάρχων.

Παρουσιάστηκαν εννέα (9) διαφορετικά προφίλ επισκεπτών, το κάθε ένα με τα δικά του χαρακτηριστικά. Ποιοι είναι, τι ξοδεύουν, με ποιους ταξιδεύουν, τι τους αρέσει στην πόλη αλλά και τι δεν του αρέσει;

Σε ένα δείγμα 1.200 ερωτηματολογίων που μοιράστηκαν την περίοδο Οκτώβριος – Δεκέμβριος του 2022 και Ιανουάριος του 2023 στα ξενοδοχεία – μέλη της ΕΞΘ, όλων των κατηγοριών, διαπιστώνεται, ότι η Θεσσαλονίκη, παρά τα όσα προβλήματά της, εξακολουθεί να είναι ένας αγαπημένος προορισμός για τους τουρίστες.

Τα εννέα προφίλ τουριστών στη Θεσσαλονίκη

Τα εννέα (9) προφίλ των τουριστών που αξιολογήθηκαν κατά τη διάρκεια της ετήσιας έρευνας για λογαριασμό της ΕΞΘ είναι τα:

1.Αρχαιόφιλοι

2.Φιλότεχνοι

3.Δραστήριοι

4.Ανθρωποκεντρικοί

5.Καλοφαγάδες

6.Νυχτόβιοι

7.Επαγγελματίες

8.Πατρογονικοί και

9.Χαλαροί.

Ας τα πάρουμε με τη σειρά:

Οι αρχαιόφιλοι με συνολικό βαθμό ικανοποίησης 8,1 αξιολόγησαν την εμπειρία τους στην πόλη πάνω από το μέσο όρο. Σχεδόν όλοι θα ήθελαν να επιστρέψουν και να εξερευνήσουν πράγματα που δεν μπόρεσαν να δουν σε αυτό το ταξίδι. Είναι μεταξύ των ταξιδιωτών με τις υψηλότερες δαπάνες (97 ευρώ/ημερήσια δαπάνη) ενώ σχεδόν όλοι θα σύστηναν τη Θεσσαλονίκη (99%) και θα την επισκέπτονταν πάλι (98%).

Οι φιλότεχνοι σε ποσοστό 94% αισθάνονται ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα που θέλουν να δουν στη Θεσσαλονίκη. Περίπου το 27% θεωρεί ότι η εμπειρία τους ήταν πολύ καλύτερη των προσδοκιών τους. Η ημερήσια δαπάνη τους ανέρχεται στα 93 ευρώ, το 97% θα πρότεινε τη Θεσσαλονίκη σε άλλους και το 98% θα την επισκέπτονταν και πάλι.

Οι δραστήριοι ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 26-45 ετών και έχουν τις υψηλότερες ημερήσιες δαπάνες σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προφίλ επισκεπτών. Οι κύριοι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι ο πολιτισμός, η γαστρονομία και η διασκέδαση. Η πλειοψηφία πραγματοποιεί ένα bus tour και ένας στους τρεις συμμετέχει σε walking tour ή/και σε γαστρονομικό tour. Ένας στους πέντε επισκέπτεται τα αξιοθέατα μέσω ενός ποδηλατικού tour. Επίσης, οι δραστήριοι είναι στη δεύτερη θέση μετά τους φιλότεχνους όσον αφορά τη συμμετοχή τους σε ένα tour art του δρόμου και αρχιτεκτονικής.

Οι δραστήριοι έχουν  τον υψηλότερο συνολικό βαθμό ικανοποίησης από όλα τα προφίλ, παρά το γεγονός ότι έχουν βαθμολογήσει τη δημόσια καθαριότητα πολύ χαμηλά με μόλις 5,1.

Οι μεγαλύτερες δαπάνες τους είναι στoν τομέα της εστίασης (33 ευρώ) ενώ στο σύνολο ξοδεύουν 109 ευρώ την ημέρα.

Οι ανθρωποκεντρικοί είναι μία ιδιαίτερη κατηγορία και αναφέρεται σε Έλληνες που ζουν εντός ή εκτός Ελλάδας και σε αλλοδαπούς που ταξιδεύουν στη Θεσσαλονίκη για να επισκεφτούν φίλους και συγγενείς. Πρόκειται για επαναλαμβανόμενους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης. Η συνάντηση με φίλους και συγγενείς είναι ο πιο σημαντικός σκοπός του ταξιδιού τους, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί με έναν καφέ στην πλατεία Αριστοτέλους ή ένα γεύμα στα Λαδάδικα. Εκπροσωπούνται από όλες τις ηλικίες, αλλά ξεχωρίζουν οι ηλικιακές ομάδες 26 – 45 ετών.

Είναι οι πιο συχνοί επισκέπτες της Θεσσαλονίκης καθώς η επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς δεν είναι μία μεμονωμένη υπόθεση, ωστόσο οι δαπάνες στην πόλη είναι σχετικά χαμηλές, κάτι που είναι κατανοητό για αυτήν την κατηγορία. Οι ημερήσιες δαπάνες τους ανέρχονται στα 80 ευρώ.

Οι καλοφαγάδες είναι κυρίως νέοι ηλικίας 26 – 35 ετών, σχεδόν όλοι συμμετείχαν σε ένα γαστρονομικό tour ενώ τα Λαδάδικα αποτελούν μέρος του προγράμματος τους. Ένας στους δύο ‘καλοφαγάδες’ επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά (49%). Οι ημερήσιες δαπάνες τους βρίσκονται στη δεύτερη θέση από όλα τα προφίλ και διαθέτουν τα περισσότερα σε ψώνια (33 ευρώ) ενώ αντίστοιχα σε εστιατόρια και καφέ διαθέτουν 27 ευρώ. Οι ημερήσιες δαπάνες τους ανέρχονται στα 98 ευρώ.

Το 95% θα επισκέπτονταν και πάλι τη Θεσσαλονίκη ενώ σε ποσοστό 99% θα πρότεινε την πόλη και σε άλλους. Η βαθμολογία τους για τις εγκαταστάσεις των εστιατορίων και των καφέ/μπαρ είναι 8,8, ενώ για την σχέση τιμής / ποιότητας 8,1. Η συνολική βαθμολογία για την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη είναι 8,2.

Να υπενθυμίσουμε ότι η Θεσσαλονίκη εδώ και δυο χρόνια έχει αποκτήσει διεθνή πιστοποίηση, καθώς εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της UNESCO.

Οι νυχτόβιοι γνωρίζουν τη Θεσσαλονίκη καλά, καθώς η πλειοψηφία τους την έχει επισκεφθεί πολλές φορές. Ωστόσο, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να τους εκπλήσσει, καθώς 1 στους 2 νυχτόβιους δήλωσε ότι η εμπειρία του στη Θεσσαλονίκη ήταν καλύτερη των προσδοκιών του.

Οι ημερήσιες δαπάνες τους ανέρχονται σε 96 ευρώ, το 80% αισθάνεται ότι υπάρχουν και άλλα ενδιαφέροντα στη Θεσσαλονίκη ενώ το 98% θα την επισκεπτόταν και πάλι.

Οι επαγγελματίες είναι ηλικίας 36–55 ετών και γνωρίζουν καλά τη Θεσσαλονίκη, καθώς την έχουν επισκεφθεί περισσότερες από μία φορές. Το 35% έχει επισκεφτεί την πόλη για πρώτη φορά, το 95% θα την πρότεινε και σε άλλους, το 81% αισθάνεται ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα που θέλει να δει στη Θεσσαλονίκη και το 93% θα την επισκέπτονταν και πάλι.

Οι ημερήσιες δαπάνες τους είναι οι χαμηλότερες σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προφίλ επισκεπτών και ανέρχονται μόλις στα 77 ευρώ. Οι δαπάνες τους στην εστίαση (24 ευρώ) είναι μεταξύ των χαμηλότερων, πιθανώς γιατί καλύπτονται από κάποια διοργάνωση ή από συνεργάτες τους.

Οι πατρογονικοί αποτελούν μία ομάδα ταξιδιωτών που αναζητούν τις γενεαλογικές τους ρίζες και επιθυμούν να μάθουν περισσότερα για την οικογενειακή τους ιστορία. Οι περισσότεροι ‘πατρογονικοί’ έρχονται από το Ισραήλ και είναι ηλικίας 36–55. Το 66% των πατρογονικών επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά (7 στους 10 Ισραηλινούς) ενώ σε ποσοστό 96% θα σύστηναν την πόλη σε άλλους.

Η ημερήσια δαπάνη τους ανέρχεται στα 91 ευρώ. Το 2018 οι διανυκτερεύσεις τους στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης σημείωσαν σημαντική αύξηση της τάξεως του 78%, τοποθετώντας τους στις 3 πρώτες αλλοδαπές εθνικότητες στα ξενοδοχεία – μέλη της ΕΞΘ, ενώ το 2022 σκαρφάλωσαν στην 1η θέση.

Οι χαλαροί, ένας στους τρεις δεν έχουν συγκεκριμένα ενδιαφέροντα και θέλουν να βιώσουν τη Θεσσαλονίκη σε έναν χαλαρό ρυθμό χωρίς να γεμίζουν το πρόγραμμά τους. Είναι ηλικίας 26–45 ετών και ταξιδεύουν κυρίως με τον/την σύντροφό τους ή με φίλους. Τα κύρια ενδιαφέροντα τους είναι η διασκέδαση/ νυχτερινή ζωή και η γαστρονομία, σε γενικές γραμμές δεν επισκέπτονται μουσεία, συναυλίες, φεστιβάλ και άλλες εκδηλώσεις, ο Άγιος Δημήτριος είναι ο δημοφιλέστερος θρησκευτικός χώρος, ενώ μόλις ένας στους πέντε επισκέφθηκε το Αρχαιολογικό μουσείο, την Αγία Σοφία, την Ρωμαϊκή αγορά και την Ροτόντα.

Οι ημερήσιες δαπάνες αυτής της κατηγορίας είναι γενικά χαμηλές (83 ευρώ), ψηλότερες ωστόσο από εκείνες των επαγγελματιών. Το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών τους διατίθεται σε ψώνια (27 ευρώ). Το 35% επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά, το 99% θα την πρότεινε σε άλλους και το 97% θα την επισκέπτονταν και πάλι.

Επί του συνόλου, οι δαπάνες των τουριστών παρέμειναν σταθερές στα € 71 ανά άτομο την ημέρα. Με βάση τις εκτιμώμενες συνολικές διανυκτερεύσεις στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με εκτιμήσεις της έρευνας, οι επισκέπτες ξενοδοχείων έχουν δαπανήσει συνολικά € 183 εκατομμύρια στην πόλη.

Τα ‘αγκάθια’ της Θεσσαλονίκης

Ηχορύπανση, πάρκα, ‘πράσινο’, δρόμοι, πεζοδρόμια, δημόσια καθαριότητα, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, είναι τα ‘αγκάθια’ της Θεσσαλονίκης που εντοπίζουν όχι μόνο οι τουρίστες αλλά και οι ίδιοι οι πολίτες της.

Μεταξύ του διαστήματος 2015 – 2019, η τάση των παραπάνω πτυχών είναι πτωτική και η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται στους δρόμους / πεζοδρόμια και στα ΜΜΜ. Συγκεκριμένα:

α. Δρόμοι/πεζοδρόμια το 2015 αξιολογήθηκαν με 7,1 και το 2022 με 6,1

β. Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το 2015 με 6,9 και το 2022 με 5,7

γ. Ηχορύπανση, το 2015 αξιολογήθηκε με 6,6 και το 2022 με 6,5

δ. Πάρκα/’Πράσινο’ με 6,7 για το 2015 και με 6,2 για το 2022

ε. Δημόσια Καθαριότητα με 6,6 το 2015 και 5,8 το 2022.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δημοφιλη αρθρα