Από σερβιτόρα/ος διευθυντής ξενοδοχείου, από δικηγόρος σύμβουλος τουριστικού μάρκετινγκ, από ρεσεψιόν ξενοδοχείου διευθύντρια και καθηγήτρια στα ΙΕΚ. Προσωπικά αφηγήματα στον τουρισμό!
ΤΗΣ ΝΤΕΠΥΣ ΧΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ (hiotopoulou@gmail.com)
Μια πρωτότυπη και ταυτόχρονα πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα διοργάνωσε το παγκόσμιο δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης για ανθρώπους του τουρισμού Travel Massive σε συνεργασία με τα ΙΕΚ Θεσσαλονίκης – Υπουργείου Τουρισμού στην Περαία Θεσσαλονίκης.
Η Μαρία Αθανασοπούλου και η Χρύσα Κρασσά σε συνεργασία με στελέχη του ΙΕΚ Θεσσαλονίκης, της διευθύντριας και καθηγήτριας Ξένης Γερνά και υπολοίπων καθηγητών, διοργάνωσαν ημερίδα με τίτλο «Προσωπικά αφηγήματα στον τουρισμό».
Ομιλητές στην κατάμεστη αίθουσα «Μέγας Αλέξανδρος» με τους 250 και πλέον φοιτητές του ΙΕΚ Θεσσαλονίκης, με κατεύθυνση στο ξενοδοχειακό και στο επισιτιστικό κομμάτι, ήταν 10 άνθρωποι, ο καθένας από διαφορετικό πόστο, όλοι τους όμως, με έναν κοινό παρονομαστή, τον τουρισμό.
Ο τουρισμός ενώνει!
«Η τουριστική εκπαίδευση έχει πλουραλισμό» ανέφερε η διευθύντρια και καθηγήτρια του ΙΕΚ Θεσσαλονίκης Ξένη Γερνά, καλωσορίζοντας τους σπουδαστές της αλλά και το υπόλοιπο κοινό που παρακολούθησε τη σημερινή ημερίδα, προσθέτοντας ότι ο τουρισμός ενώνει!
Από την πλευρά της η Μαρία Αθανασοπούλου, επικεφαλής του Travel Massive Thessaloniki και διοργανώτρια της ημερίδας, ευχαρίστησε τους σπουδαστές και το κοινό για τη συμμετοχή τους και απευθυνόμενη στους σπουδαστές επισήμανε «αναγνωρίζουμε την εξειδίκευση που μπορείτε να έχετε, είναι σημαντική η εμπειρία της μάθησης, κάτι που θα το καταλάβετε στην πορεία της επαγγελματικής σας σταδιοδρομίας».
Ταλέντο, τόλμη, τύχη
Τα 3 «Τ» επισήμανε η Λαμπρινή Κελεσίδου, διευθύντρια ξενοδοχειακής μονάδας στην Παραλία Κατερίνης και εκπαιδεύτρια Οργάνωσης και Λειτουργίας ξενοδοχείων σε ιδιωτικό κολέγιο.
«Χρειάζονται ταλέντο, τόλμη, τύχη» ανέφερε χαρακτηριστικά η κα. Κελεσίδου, στους σπουδαστές του ΙΕΚ Θεσσαλονίκης καθώς και σε σπουδαστές δικούς της, όπου η ίδια εκπαιδεύει σε ιδιωτικό κολέγιο.
«Και στην τουριστική εκπαίδευση μπορεί να υπάρξει συνεργασία» ανέφερε χαρακτηριστικά στο debbiestravel.gr η Λαμπρινή Κελεσίδου, η οποία στο προσωπικό της αφήγημα αναφέρθηκε στο πως από το ξεκίνημά της ως σερβιτόρα, κατάφερε γρήγορα να ξεχωρίσει και να της δοθεί η ευκαιρία να γίνει διευθύντρια 4άστερου ξενοδοχείου, αλλά και για τις συνέπειες που είχε η συγκεκριμένη θέση.
Επάγγελμα ξεναγός
Από την πλευρά της, η διπλωματούχος ξεναγός και νυν πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Σωματείου Ξεναγών, Έφη Καλαμπουκίδου, μετέφερε στο κοινό, εμπειρίες της από διάφορα περιστατικά που της έχουν συμβεί στα 30 και πλέον χρόνια που ασχολείται με το επάγγελμα.
Στιγμές όπως, μια ξενάγηση στη γέφυρα Γοργοποτάμου, ξενάγηση με VIP ζεύγος, όπου με ελικόπτερο αναγκάστηκαν να προσγειωθούν στο Αιγαίο και συγκεκριμένα στη νήσο Σίκινο, ξενάγηση σε θρησκευτικό γκρουπ που ο ιερέας είχε ξεχάσει (!) να πάρει μαζί του από την Αμερική το δισκοπότηρό του, ήταν κάποια από τα προσωπικά αφηγήματα της Έφης Καλαμπουκίδου.
Πωλητής αναμνήσεων και εμπειριών
Έτσι χαρακτήρισε τη θέση την οποία είχε πρωτοαναλάβει στον τομέα του τουρισμού, ο Χρήστος Ζαγογιάννης, κοινώς τη θέση του σερβιτόρου.
«Έτσι αισθανόμουνα, ότι είμαι ‘πωλητής αναμνήσεων και εμπειριών’» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ζαγογιάννης, ο οποίος αυτή τη στιγμή έχει τη θέση γενικού διευθυντή σε αλυσίδα ξενοδοχείων – 14 στο σύνολο- σ’ όλη την Ελλάδα.
Όπως ανέφερε ο κ. Ζαγογιάννης, επενδύει στους συνεργάτες του, και προέτρεψε τους σπουδαστές να επισκέπτονται ξενοδοχεία, να παίρνουν ιδέες, να βλέπουν, να παρατηρούν.
Γνώση, εξειδίκευση και όλα τα εφόδια
«Βρέθηκα στον τουρισμό ως κομήτης» είπε χαρακτηριστικά η Μαρία Χατζηπαράσχη στο κοινό, που την παρακολούθησε σήμερα, στην ημερίδα με τίτλο «Προσωπικά αφηγήματα στον τουρισμό».
Η κα. Χατζηπαράσχη με σπουδές στη Νομική, κάποια στιγμή αποφάσισε ότι δεν ήθελε να ασχοληθεί σ’ όλη της τη ζωή με την δικηγορία, και ότι προτιμούσε να ασχοληθεί με το κομμάτι των δημοσίων σχέσεων.
Κάνοντας αίτηση σε ξενοδοχειακή μονάδα της Θεσσαλονίκης, κατάφερε να πάρει τη θέση, όχι ακριβώς τη συγκεκριμένη, «πέρασα από διάφορες θέσεις, πάντα όμως μάθαινα πάνω στη δουλειά» ανέφερε η Μαρία Χατζηπαράσχη, guest relations manager σε πεντάστερη ξενοδοχειακή μονάδα της Θεσσαλονίκης προσθέτοντας «χρειάζεστε γνώση, εξειδίκευση και να έχετε όλα τα εφόδια για να προχωρήσετε, και να συγκρίνετε αυτό που κάνετε στο δικό σας επάγγελμα, μ’ αυτό που κάνουν οι αθλητές, πάντα με την καλή έννοια» εννοώντας το στόχο, τον πρωταθλητισμό, τον όλο και καλύτερο εαυτό του καθενός.
Ο κατάλληλος εργαζόμενος στην κατάλληλη θέση
«Τι ιστορία να αφηγηθώ μετά από 40 χρόνια στον τουρισμό;» αναρωτήθηκε η διευθύντρια και καθηγήτρια στα ΙΕΚ Θεσσαλονίκης Ξένη Γερνά, μπροστά στους σπουδαστές της και στο κοινό που παρακολούθησε την ημερίδα.
Τελικά, η κα. Γερνά, επέλεξε μια ιστορία που όπως είπε τη στιγμάτισε σ’ όλη τη μετέπειτα επαγγελματική της πορεία. Όταν υπήρξε στη θέση της ρεσεψιόν, ως supervisor, σ’ ένα ξενοδοχείο της Χαλκιδικής, τη δεκαετία του ’80, και γενικός διευθυντής ήταν ένας Αγγλοσάξωνας, που στην πορεία έγινε ο μέντορας της.
Γιατί; Γιατί, της είχε ζητήσει να αλλάξει θέση μια συνάδελφό της από τη ρεσεψιόν, διότι ενώ είχε πολλές γνώσεις, γνωρίζοντας μάλιστα άπταιστα 5 γλώσσες, δεν τη βοηθούσε η… εμφάνισή της.
«Προς όφελος της κατάλληλης θέσης, θα πρέπει να πάρετε αποφάσεις, που πολλές φορές, αυτές μπορεί να είναι ρατσιστικές, να είναι άδικες κτλ.» ανέφερε η κα. Γερνά στους σπουδαστές της.
Η ίδια πρόσθεσε, ότι οι μελλοντικοί εργαζόμενοι με υψηλές θέσεις στον ξενοδοχειακό και επισιτιστικό τομέα, «θα πρέπει να προσπαθείτε να αναλύετε την προσωπικότητα του κάθε εργαζόμενου, τις γνώσεις του και να τοποθετείτε τον κατάλληλο εργαζόμενο στην κατάλληλη θέση».
Να ταξιδεύετε!
«Να πηγαίνετε σε εστιατόρια, να παρακολουθείτε τις εξελίξεις, να ταξιδεύετε» προέτρεψε τους σπουδαστές, ο Λούης Χρυσοστόμου, μέσω σύνδεσης Skype από το Λονδίνο, όπου ζει τα τελευταία 6 χρόνια.
Ο κ. Χρυσοστόμου, ο οποίος πέρασε από τα ΙΕΚ Θεσσαλονίκης, ως σπουδαστής, στη συνέχεια ως καθηγητής μαγειρικής, τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται στον τομέα του επισιτισμού ενώ τον τελευταίο ενάμισι χρόνο συνεργάζεται με την Ελληνική Πρεσβεία στο Λονδίνο βάζοντας τις δικές του μαγειρικές πινελιές στα δείπνα των δεξιώσεων των εκάστοτε καλεσμένων.
Συλλογικότητα
«Think global’ να σκέφτεστε πέρα από τις εικόνες, να σκέφτεστε συλλογικά» επισήμανε από την πλευρά του στους σπουδαστές ο Στέφανος Χατζημανώλης, ιδιοκτήτης ταξιδιωτικού γραφείου στη Θεσσαλονίκη.
«Να παντρέψετε την τεχνολογία με την ανθρωπιά» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζημανώλης, ο οποίος αφηγήθηκε προσωπικές του ιστορίες, μέσα από την επαγγελματική του δραστηριότητα στο κομμάτι του τουρισμού, και δη, του τουριστικού πράκτορα στη Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Χατζημανώλης, όπως ανέφερε, πήρε ρίσκα στην επαγγελματική του δράση, ‘άνοιξε’ δύσκολους προορισμούς (Μάλτα, Συρία, Λίβανο κτλ.), επισημαίνοντας στους σπουδαστές να αποκτήσουν γνώσεις και εφόδια για τη μετέπειτα επαγγελματική τους δράση.
Εγρήγορση στην όποια δυσκολία
Η Χαρά Παπαδοπούλου, καθηγήτρια στα ΙΕΚ Θεσσαλονίκης, στο κομμάτι της διοργάνωσης ταξιδιών, αναφέρθηκε σε κάποια περιστατικά δύσκολα, που έπρεπε να αντιμετωπιστούν άμεσα. Σε περιστατικά που συνέβησαν στο εξωτερικό, και συγκεκριμένα, ένα στην Τραπεζούντα το καλοκαίρι του 2016, όταν ήταν εκεί μαθητική αθλητική αποστολή, και συνέβη το πραξικόπημα με τον Τούρκο πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν, και ένα δεύτερο περιστατικό με αποστολή ελληνικής ποδοσφαιρικής ομάδας στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας, όπου φίλαθλοι της Κροάτικης ομάδας επιτέθηκαν στα λεωφορεία της αποστολής.
Καλώς ορίσατε ξένοι!
Σε μια ιστορία του 1987 αναφέρθηκε η Μαρία Αθανασοπούλου, διοργανώτρια της ημερίδας με τίτλο «Προσωπικά αφηγήματα στον τουρισμό» και επικεφαλή του Travel Massive Thessaloniki, η οποία και εκείνη, παράτησε την δικηγορία γιατί την κέρδισε ο τουρισμός, και αυτή τη στιγμή έχει εταιρία τουριστικού μάρκετινγκ για ξενοδοχεία και τουριστικούς προορισμούς.
«Καλώς ορίσατε, ξένοι» ήταν η έκφραση που της έχει μείνει, όταν μια γιαγιά 80 και πλέον ετών, καλωσόρισε εκείνη και τον σύντροφό της, στη Λευκάδα, στη Βασιλική Λευκάδας, που είχαν τότε επιλέξει να πάνε εκεί για διακοπές.
Χαμόγελο, ζεστασιά, φιλοξενία!
Τέλος, η υπογράφουσα, που είχε την τιμή, να συμμετέχει ως ομιλήτρια στην ημερίδα «Προσωπικά αφηγήματα στον τουρισμό», μεταξύ άλλων, επισήμανε στους σπουδαστές, μελλοντικούς πρεσβευτές του τουριστικού προϊόντος, πως βασικότερος παράγοντας όλων είναι ο άνθρωπος.
Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι το ‘κλειδί’ της επιτυχίας στο τουριστικό προϊόν’ και το τρίπτυχο «χαμόγελο, ζεστασιά, φιλοξενία» είναι αυτό που ευχαριστεί τον τουρίστα, είτε αυτός είναι Έλληνας είτε αλλοδαπός!
Ευχαριστούμε θερμά τη Μαρία Αθανασοπούλου και την Χρύσα Κρασσά από το Travel Massive Thessaloniki για την πρόσκληση και όλους όσοι βοήθησαν για τη μεγάλη επιτυχία της σημερινής ημερίδας με τίτλο «Προσωπικά αφηγήματα στον τουρισμό».