Ταξίδια, πολυτέλεια, ακριβά ξενοδοχεία, γνωριμίες, σύμβολα ομορφιάς και στυλ, στολές από κορυφαίους σχεδιαστές μόδας, υψηλός μισθός. Η συναρπαστική ζωή της αεροσυνοδού και του φροντιστή!
ΤΗΣ ΝΤΕΠΥΣ ΧΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ (hiotopoulou@gmail.com)
Μέλος πληρώματος θαλάμου επιβατών, κοινώς, αεροσυνοδός για τις γυναίκες, φροντιστής για τους άντρες.
Ένα επάγγελμα, που το μόνο σίγουρο είναι, ότι υπόσχεται ταξίδια, πολλά ταξίδια στον αέρα, υπόσχεται πολυτέλεια και στυλ, ένα επάγγελμα με αίγλη!
«Καλώς ορίσατε» μας χαμογελούν με ευγένεια οι στυλάτες αεροσυνοδοί, κάθε φορά που εισερχόμαστε σ’ ένα αεροσκάφος.
«Για την εξυπηρέτηση των επιβατών απαιτείται το καλωσόρισμα, το χαμόγελο, η σωστή στάση του σώματος, η ευγένεια, η προθυμία, η άνεση, η πρόβλεψη/πρόληψη, η επίλυση προβλημάτων, η διακριτικότητα» επισημαίνει η προϊσταμένη πληρώματος θαλάμου επιβατών Πηνελόπη Παναγιωτίδου αεροπορικής εταιρίας με έδρα στη Θεσσαλονίκη.
«Είμαστε η 1η γραμμή, είμαστε η εικόνα της εταιρίας» επισημαίνει η κα. Παναγιωτίδου.
Οι διαφορετικοί ρόλοι της/του αεροσυνοδού/φροντιστή
Και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, είναι εκείνοι που θα φροντίσουν για την ασφάλειά μας, την εξυπηρέτηση, γενικώς στο να μείνουμε ικανοποιημένοι μέχρι να φτάσουμε στον προορισμό μας.
Ωστόσο, η/ο αεροσυνοδός/φροντιστής έχει όχι έναν, όχι δυο, αλλά αρκετούς ρόλους κατά τη διάρκεια μιας πτήσης.
Από το κλασικό σέρβις και την υποδοχή, πάντα με το χαμόγελο, μέχρι αστυνομικός, «υπάρχουν κυρώσεις για επιβάτες που δεν ακολουθούν τους κανόνες ασφαλείας στο αεροπλάνο» εξηγεί η κα. Παναγιωτίδου, μια διαδικασία πολύ συγκεκριμένη, η οποία εφόσον, χρειαστεί, ολοκληρώνεται από τον Κυβερνήτη του αεροσκάφους.
Άλλοι ρόλοι να καλούνται να έχουν οι αεροσυνοδοί είναι πυροσβέστης, ψυχολόγος, «να μπορέσεις να ηρεμήσεις τον επιβάτη, να τον κάνεις να αισθανθεί καλύτερα», νοσοκόμος «περνάμε από εκπαίδευση Α’ Βοηθειών», διασώστης, σερβιτόρος, μέχρι και μαία!
Υπομονή, επιμονή, προσήλωση
«Είναι ένα επάγγελμα που δεν έχει όρια, προσφέρει έναν διαφορετικό τρόπο ζωής, πιο συναρπαστικό» αναφέρει στο debbiestravel.gr η προϊσταμένη πληρώματος θαλάμου επιβατών Πηνελόπη Παναγιωτίδου και συμπληρώνει «ένα επάγγελμα που σίγουρα χρειάζεται υπομονή, επιμονή, προσήλωση».
Η Πηνελόπη Παναγιωτίδου, από το 2004 στο αεροπορικό κομμάτι, και από το 2013 στην αεροπορική εταιρία Ellinair και νυν προϊσταμένη πληρώματος θαλάμου επιβατών, εξηγεί πως ο μεγαλύτερος φόβος της είναι «να μην πάθει κάποιος επιβάτης κάτι κατά τη διάρκεια της πτήσης».
Τέλος, ρωτήσαμε την κα. Παναγιωτίδου, εάν το επάγγελμα μέλους πληρώματος θαλάμου επιβατών εξακολουθεί να διατηρεί αυτή τη συναρπαστική ζωή, η οποία και μας απάντησε, πάντα με το χαμόγελο «βεβαίως, είναι ένα επάγγελμα που κρατάει ακόμη αυτήν την αίγλη»!
Εκπαίδευση
Για την απόκτηση του Ευρωπαϊκού Διπλώματος (EASA Attestation) για τη θέση μέλους πληρώματος θαλάμου επιβατών απαιτούνται 17 εργάσιμες ημέρες εκπαίδευσης (σχεδόν 1 μήνας). Συνολικά η θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση είναι 122 ώρες.
-Για τη συγκεκριμένη θέση, το ελάχιστο απαιτούμενο σωματικό ύψος είναι 1.60 εκατ., χρειάζεται καλή ικανότητα κολύμβησης, γενική κατάσταση υγείας και διάπλαση σώματος, ευχάριστη προσωπικότητα, άριστη γλώσσα προφορικού και γραπτού λόγου στα ελληνικά και αγγλικά, και βεβαίως πρόσθετα προσόντα ενισχύουν την εικόνα του κάθε υποψήφιου.
Η παραχώρηση της συνέντευξης της προϊσταμένης πληρώματος θαλάμου επιβατών Πηνελόπης Παναγιωτίδου στο debbiestravel.gr – την οποία και ευχαριστούμε- πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο παρουσίασης της αεροπορικής εταιρίας Ellinair που έγινε σε σπουδαστές τουριστικών επαγγελμάτων του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης, κατά τη διάρκεια των Masterclasses Gastronomy & Hospitality (8-10 Μαρτίου).
*
-Ο πρώτος φροντιστής ήταν ο Heinrich Kubis, ο οποίος προσλήφθηκε από τη Γερμανική Delag, το 1911, σ’ ένα γερμανικό ζέππελιν, σε ηλικία 18 ετών.
-Η πρώτη αεροσυνοδός ήταν η Ellen Church, η οποία προσλήφθηκε το 1930, σε ηλικία 25 ετών. Ήταν νοσοκόμα και πιλότος και είχε συνεργασία με την Boeing Air Transport. Η πρόσληψη έγινε από την United Airlines. Στη συνέχεια υπήρξαν προτάσεις για πρόσληψη αεροσυνοδών με την ιδιότητα της νοσοκόμας.
-Οι πρώτες προσλήψεις έγιναν σε 8 νοσοκόμες, όπου υπήρξε τρίμηνη δοκιμή κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, και στη συνέχεια ‘άνοιξαν’ θέσεις και σε άλλες γυναίκες.
-Οι πρώτες αερογραμμές μετέφεραν κυρίως αλληλογραφία. Ο χώρος για τους επιβάτες ήταν ελάχιστος. Η Imperial Airlines ήταν η πρώτη αεροπορική εταιρία που προσέλαβε το 1920 ‘cabin boys’ (έφηβοι και νεαρά αγόρια). Αρμοδιότητες των cabin boys ήταν να φορτώνουν αποσκευές, να καθησυχάζουν νευρικούς επιβάτες, να βοηθούν τον κόσμο μέσα στο αεροπλάνο.
-Πρώτη φορά που σερβίρεται φαγητό μέσα σε αεροπλάνο ήταν το 1929 από την αεροπορική εταιρία PAN AM.
-Τα απαραίτητα προσόντα μεταξύ 1950 – 1960 για τη θέση της αεροσυνοδού ήταν οικογενειακή κατάσταση ανύπαντρες, ύψος 1.52 εκατ. – 1.62 εκατ. , βάρος 45 -53 κιλά, ηλικία 20 – 26 ετών, ιατρικές εξετάσεις 4 φορές ετησίως.
-Σήμερα, στα απαραίτητα προσόντα το ελάχιστο απαιτούμενο σωματικό ύψος ξεκινάει από τα 1.60 εκατ., ενώ σ’ ότι αφορά τις ηλικίες υπάρχει ενδιαφέρον από 18 έως και 40 ετών. Οι ενδιαφερόμενοι είναι κυρίως γυναίκες, ωστόσο υπάρχει και ένα 30% που είναι άντρες.
-Σ’ ότι αφορά τις στολές των πληρωμάτων, τα τελευταία 85 χρόνια έχει αλλάξει το στυλ τους, η κάθε στολή χαρακτηρίζει την εκάστοτε αεροπορική εταιρία, και μάλιστα, πολλές απ’ αυτές είναι σχεδιασμένες από διάσημους σχεδιαστές. Οι στολές, είναι και αυτές, ένα κομμάτι, όπου διατηρούν την αίγλη του επαγγέλματος, της αεροσυνοδού/ του φροντιστή.