Νάουσα: Στην καρδιά του Ξινόμαυρου

0
121
views

Ενα διήμερο γεμάτο κρασί, ημερίδες, γευσιγνωσίες και ξεναγήσεις στα οινοποιεία πραγματοποιήθηκε στη Νάουσα, στο πλαίσιο του οινικού θεσμού «Νάουσα. Πόλη του Οίνου».

Κείμενο + φωτ.: Ντέπυ Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)

Για έκτη χρονιά διεξήχθη στη μακεδονίτικη πόλη η δράση «Νάουσα. Πόλη του Οίνου», έχοντας ως πρωταγωνιστή, το Ξινόμαυρο της Νάουσας.

Παντρέματα τοπικών γεύσεων και οίνων, ημερίδες για τη Νάουσα του 1906 αλλά και τη Νάουσα του σήμερα, ντοκιμαντέρ με βάση το κρασί και τα καζάνια της Νάουσας, οινοτουρισμός αλλά και περιηγήσεις στα οινοποιεία της περιοχής, κίνησαν το ενδιαφέρον τόσο των κατοίκων της πόλης όσο και επισκεπτών που πήγαν για τις εκδηλώσεις, το Σάββατο 8 και την Κυριακή 9 Δεκεμβρίου.

Πάντρεμα τοπικών γεύσεων και ΞινόμαυρουΝάουσας!

«Συμμετέχουμε 20 οινοποιεία και όλοι μαζί λειτουργούμε ως συναγωνιστές για το καλό της πόλης» αναφέρει στο debbiestravel.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Οινοποιών & Αμπελουργών Νάουσας Γιώργος Φουντούλης και πρόεδρος του μοναδικού οινοποιητικού συνεταιρισμού στη Βόρεια Ελλάδα, του ΒΑΕΝΙ ΝΑΟΥΣΑ.

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Νάουσας Νίκος Κουτσογιάννης στον σύντομο χαιρετισμό του επισήμανε ότι η οινοποιία είναι η βασική ισχύ της Νάουσας, «δείχνει το δρόμο για το αύριο της Ελλάδας» προσθέτοντας ότι η μεταποίηση του προϊόντος μέσα από την προστιθέμενη αξία μπορεί να δημιουργήσει παραγωγική βάση, ώστε να μείνουν οι νέοι άνθρωποι στον τόπο, «προκειμένου να πάρει η ύπαιθρος και πάλι ζωή».

Νίκος Κουτσογιάννης δήμαρχος Νάουσας (δεξιά), Γιώργος Φουντούλης πρόεδρος του Συνδέσμου Οινοποιών & Αμπελουργών Νάουσας (αριστερά)

95% Ξινόμαυρο

Η μακρόχρονη ιστορία της αμπελόεσσας Νάουσας και η φήμη της ποιότητας του κρασιού της ήταν τόσο μεγάλη, που επέβαλλε την αναγέννηση της αμπελοκαλλιέργειας στη μεταφυλλοξηρική εποχή.

Κρασί Ονομασίας Προέλευσης, ήδη από το 1971, η ποικιλία Ξινόμαυρο, είναι αυτή που παράγεται σε ποσοστό 95% στα 4.500 καλλιεργήσιμα στρέμματα αμπελώνων.

«Στην περιοχή υπάρχουν 20 οινοποιεία, με τον Οινοποιητικό συνεταιρισμό ΒΑΕΝΙ να κατέχει περίπου το 55% της παραγωγής, και οι υπόλοιποι μοιράζονται τα υπόλοιπα στρέμματα» αναφέρει ο κ. Φουντούλης.

Ο ίδιος εξηγεί στο debbiestravel.gr ότι το Ξινόμαυρο είναι 1 τόνος το στρέμμα, «που σημαίνει 4.500 στρέμματα, 4.500 τόνοι. Στο 95% παράγεται Ξινόμαυρο, ενώ ένα 4% –  5% παράγεται και σε άλλες ποικιλίες, μη γηγενείς,  γαλλικές όπως merlot, cabernet κτλ.».

Σ΄ ότι αφορά τις εξαγωγές του Ναουσαίικου οίνου, «όλοι μαζί οι οινοποιοί υπερβαίνουμε τις 50 χώρες. Ως  ΒΑΕΝΙ έχουμε 34 χώρες που εξάγουμε, οι υπόλοιποι κινούνται μεταξύ 40% – 60% ανάλογα την ποσότητα που παράγουν».

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Οινοποιών & Αμπελουργών Νάουσας Γιώργος Φουντούλης

Οινοτουρισμός

Και ενώ η Νάουσα είναι Ζώνη ΠΟΠ (Προϊόν Ονομασίας Προέλευσης) και φημίζεται για τον εξαιρετικό της οίνο Ονομασίας Προέλευσης, ο οινοτουρισμός στην περιοχή «είναι ακόμη σε νηπιακή ηλικία» όπως χαρακτηριστικά λέει στο debbiestravel.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Οινοποιών & Αμπελουργών Νάουσας Γιώργος Φουντούλης.

Οπως ο ίδιος εξηγεί, μόλις 4 οινοποιεία – από τα 20- έχουν το σήμα του ΕΟΤ ως επισκέψιμο οινοποιείο, τηρώντας όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές.

«Πριν από λίγα χρόνια δεν θα μιλάγαμε για οινοτουρισμό, ωστόσο πέρυσι υποδεχτήκαμε 28.000 οινόφιλους και οινοτουρίστες, ένα νούμερο αρκετά αισιόδοξο» αναφέρει στο ethnos.gr ο κ. Φουντούλης.

Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Τουρισμού – Πολιτισμού Σταύρος Βαλσαμίδης, στον χαιρετισμό του επισήμανε ότι το ισχυρό πλεονέκτημα που έχει η Νάουσα, στον τομέα του κρασιού, «δυστυχώς, δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμη».

Ο κ. Βαλσαμίδης επισήμανε ότι ο οινοτουρισμός στη Νάουσα βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο και ότι η ελληνική πολιτεία θα πρέπει να εφαρμόσει ένα σύστημα αξιολόγησης που να κατανέμει τους πόρους.

Ο αντιδήμαρχος Τουρισμού – Πολιτισμού Σταύρος Βαλσαμίδης

Sorry.. no beaches

Το νέο city branding παρουσίασε ο αντιδήμαρχος Τουρισμού – Πολιτισμού Σταύρος Βαλσαμίδης, κατά τη διάρκεια των δράσεων «Νάουσα. Πόλη του Οίνου», λέγοντας ότι η Νάουσα με φόντο τους αμπελώνες της, μπορεί να μην είναι έτοιμη για διεθνή στάνταρντ, «ωστόσο, παλεύουμε με τον ‘κακό’ μας εαυτό, και αγωνιζόμαστε να την τοποθετήσουμε στο σύγχρονο διεθνές περιβάλλον».

Ο κ. Βαλσαμίδης αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Ελβετίας, λέγοντας ότι ενώ η χώρα φημίζεται για τα χιονοδρομικά της κέντρα, διαφημίζει και άλλα είδη τουρισμού, προσφέροντας τουρισμό όλο το χρόνο.

Πάνω σ’ αυτή τη βάση, παρουσίασε το νέο city branding της Νάουσας, που φέρει την ονομασία «Sorry.. no beaches» (συγγνώμη, δεν έχουμε παραλίες).

Η πόλη έχει αμπελώνες που παράγουν εξαιρετικό ξινόμαυρο, έχει ρακοκάζανα, που για τους Ναουσαίους είναι παράδοση, είναι ιστορία, φιλοσοφία, είναι τρόπος ζωής. Εχει ιστορία, παράδοση, ήθη και έθιμα, έχει πολιτισμό, τη Σχολή του Αριστοτέλη, έχει νερά, άλση και χιονοδρομικό κέντρο!

Ο αμπελουργός και οινοποιός Γιάννης Δαλαμάρας στον χώρο υποδοχής του Οινοποιείου Δαλαμάρα

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here