Βουβός πόνος με διακατέχει, και απέραντη θλίψη, από το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, που συνέβη το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα.
Ντέπυ Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)
Πολλά τα ταξίδια που έχω κάνει με τρένο, κυρίως στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν μ’ ευχαριστούσε ιδιαίτερα το ταξίδι με το τρένο στον ελλαδικό χώρο. Αντιθέτως, απολαμβάνω ιδιαίτερα να ταξιδεύω με τρένο στο εξωτερικό, στην Ευρώπη, εκεί όπου οι σιδηροδρομικοί σταθμοί είναι έργα τέχνης, εκεί όπου σέβεσαι τον χώρο, το μέσο μεταφοράς, γιατί πολύ απλά σε σέβονται και εκείνα!
Στην Ελλάδα, ούτε οι σιδηροδρομικοί σταθμοί σέβονται τον επιβάτη, ούτε τα τρένα, πολύ περισσότερο οι διοικήσεις τους και κατ’ επέκταση η ασφάλεια που επιβάλλεται να του παρέχουν. Και όπως αποδείχθηκε, δυστυχώς, από το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, ΔΕΝ την παρέχουν την ασφάλεια σ’ όλους όσοι επιλέγουν να ταξιδέψουν με τρένο.
Με ένα μέσο που θεωρείται φιλικό προς το περιβάλλον, οικονομικό (;) – δεν θα συμφωνούσα δεδομένων των υπηρεσιών που διαθέτει, πάντα για την Ελλάδα αναφέρομαι,- διαρκές – ναι, διότι ταξιδεύει με όλες τις καιρικές συνθήκες-, που όμως χάσαμε την εμπιστοσύνη, και μαζί πόσες ζωές….
Ο ελληνικός σιδηρόδρομος εδώ και πολλά πολλά χρόνια κουβαλάει παθογένειες, από τα συστήματα ασφάλειας που δεν λειτουργούν, που είναι ανενεργά, από τη μη συντήρηση των γραμμών, από τις μονοδρομήσεις που γίνονται είτε γιατί δεν λειτουργεί η ηλεκτροκίνηση, είτε διότι κλέβουν τα καλώδια, καταστρέφεται το συγκεκριμένο κομμάτι του δικτύου, και για ένα κομμάτι χαλκού δημιουργείται ζημία εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ.
Με ένα απαρχαιωμένο δίκτυο, με ώρες πολλές για ένα ταξίδι Θεσσαλονίκη – Αθήνα – Θεσσαλονίκη, και όχι μόνο, «κάποτε το τρένο έφτανε μέχρι Αλεξανδρούπολη σε 4,5 ώρες, τώρα δεν υπάρχει γραμμή, πηγαίνει Θεσσαλονίκη – Δράμα σε 4 ώρες και 20 λεπτά, ποιος θα το επιλέξει, και τζάμπα να σου πουν να ταξιδέψεις, δεν θα πας» μου λένε παλιοί σιδηροδρόμοι.
Με ένα απαρχαιωμένο δίκτυο, με τόσες στάσεις, σταμάτα – ξεκίνα, στάση εδώ, στάση εκεί, ελάττωσε ταχύτητα, αύξησε ταχύτητα, δίχως σήμα επικοινωνίας στο κινητό σε πάρα πολλά σημεία της διαδρομής, προσθέστε και τη φασαρία, τις δυνατές ομιλίες, γενικώς ένα ταξίδι όχι ιδιαίτερα ευχάριστο.
Υποδομές, ράγες, σταθμοί υπό την ευθύνη του ΟΣΕ, επιβάτες και εμπορεύματα υπό την ευθύνη της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, νυν Hellenic Train. Τι σημασία να έχει…
«Τα εμπορικά τρένα συμφέρουν, τα επιβατικά δεν είναι συμφέροντα. Έχουμε σαλαμοποίηση, δεν είναι καλό ο σιδηρόδρομος να είναι σαλαμοποιημένος» άκουσα στο παρελθόν να λένε υψηλόβαθμα στελέχη του Ελληνικού σιδηρόδρομου.
«Δεν θα αλλάξουν και πολλά πράγματα, αν δεν αλλάξουν και οι υποδομές που θεωρείται βασικό πρόβλημα» είχαν δηλώσει κάποια άλλα επίσης υψηλόβαθμα στελέχη, σχετικά με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ιταλική FS.
Και να που ήρθε η τραγική νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, όπου χάθηκαν τόσες ζωές, τόσα όνειρα, χάθηκε η ελπίδα τόσων νέων ανθρώπων, χάθηκε η ζωή.
Ανθρώπινο λάθος; «Έφταιγαν ο σταθμάρχης και ο κλειδούχος» λέγεται. Βασίζεται μια ολόκληρη επιβατική αμαξοστοιχία σ’ έναν άνθρωπο, σε δύο, σε τρεις; Δίχως την υποστήριξη των συστημάτων ασφαλείας; Σε μια χώρα που μας σκανάρουν από πάνω μέχρι κάτω, επιτρέπεται να ταξιδεύουμε με ένα μαζικό μέσο, δίχως να υποστηρίζεται η παραμικρή ασφάλεια;
Μπορούμε να συνεχίσουμε να ταξιδεύουμε με νοοτροπίες «πάμε και όπου βγει…»;
Βουβός ο πόνος, απέραντη η θλίψη για τις ψυχές που χάθηκαν, για τα σπίτια που έκλεισαν.
Πώς να μπεις στο ελληνικό τρένο και να ταξιδέψεις, μου λες;…
*
-Υπενθυμίζεται ότι το Σεπτέμβριο του 2017 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. πουλήθηκε στον Ιταλικό Όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane Group (FS). Το 2021 μετονομάστηκε σε Hellenic Train.
Η εταιρία
Η ανώνυμη εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., η οποία ιδρύθηκε την 19.12.2005, αποτέλεσε κατά τη σύστασή της θυγατρική εταιρεία της ΟΣΕ Α.Ε. σε ποσοστό 100%.
Από την 1.1.2007 και μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας απόσχισης κλάδου και εισφοράς του από τη μητρική εταιρεία ΟΣΕ Α.Ε., η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ανέλαβε τη λειτουργία και εκμετάλλευση όλων των μεταφορών (επιβατικών, εμπορευματικών, κλπ). Έκτοτε, λειτουργεί ως πλήρως ανεξάρτητη εταιρεία με ξεχωριστή διοίκηση και οργάνωση, σύμφωνα και με τις επιταγές της Κοινοτικής νομοθεσίας.
Τον Δεκέμβριο του 2008 η ΟΣΕ Α.Ε. μεταβίβασε το σύνολο των μετοχών που κατείχε επί του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο κατείχε από την 31.12.2008 το σύνολο των μετοχών (100%) της εταιρείας.
Τον Απρίλιο του 2013 μεταβιβάσθηκε και περιήλθε το σύνολο των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. κατά πλήρη κυριότητα στο ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ (ΤΑΙΠΕΔ), κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου και, έκτοτε, το ΤΑΙΠΕΔ ήταν ο μοναδικός μέτοχος της εταιρείας.
Στις 18 Ιανουαρίου 2017 υπεγράφη, από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ferrovie dello Stato Italiane Group (FSI), η σύμβαση πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε στην FSI, έναντι συνολικού τιμήματος ευρώ 45 εκατ. ευρώ. Στις 14 Σεπτεμβρίου 2017 ολοκληρώθηκε η πώληση και μεταβίβαση του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. στην FSI και εντάχθηκε στον ιταλικό όμιλο.
Η εταιρεία, πλέον υπό την επωνυμία HELLENIC TRAIN, διοικείται από πενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο.
O όμιλος FSI αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία στην Ευρώπη και δραστηριοποιείται ήδη στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ολλανδία και τη Βρετανία. Ο όμιλος FSI απασχολεί πάνω από 75.000 εργαζόμενους. Σε ετήσια βάση εξυπηρετούνται 830 εκ. επιβάτες και μεταφέρονται 50 εκ. τόνοι εμπορευμάτων.
Η HELLENIC TRAIN είναι ο βασικός πάροχος (μέχρι και σήμερα ο μοναδικός) σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων. Η Εταιρεία παρέχει τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες χρησιμοποιώντας το δίκτυο και την εν γένει σιδηροδρομική υποδομή η οποία ανήκει στον ΟΣΕ (καταβάλλοντας τα αντίστοιχα τέλη πρόσβασης δικτύου).