Βάσει της Ετήσιας Έρευνας για το Προφίλ και την Ικανοποίηση Τουριστών στη Θεσσαλονίκη, περίπου ένας στους τρεις τουρίστες δήλωσε ότι επέλεξε τη Θεσσαλονίκη για την προσωπικότητά της, ενώ σε σύγκριση με το 2019 αν και τα ξενοδοχεία διατήρησαν την υψηλή αξιολόγησή τους όσον αφορά τις εγκαταστάσεις τους, η σχέση μεταξύ τιμής/ποιότητας μειώθηκε.
ΝΤΕΠΥ ΧΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ (hiotopoulou@gmail.com)
«Η Θεσσαλονίκη πηγαίνει στον ‘αυτόματο πιλότο’» δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης Ανδρέας Μανδρίνος στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου της ΕΞΘ σχετικά με τα αποτελέσματα της Ετήσιας Έρευνας για το Προφίλ και την Ικανοποίηση Τουριστών στη Θεσσαλονίκη.
Ο ίδιος εξήγησε ότι μεταξύ των αδύναμων σημείων της πόλης, συγκαταλέγονται τα τελευταία περιστατικά στο κέντρο της πόλης που αφορούν κλοπές εναντίον τουριστών, η αδυναμία στη διατήρηση των απευθείας αεροπορικών συνδέσεων της Θεσσαλονίκης με Ευρωπαϊκές χώρες, το ελάχιστο οικονομικό αποτύπωμα από την κρουαζιέρα, η έλλειψη στρατηγικού σχεδίου για την τουριστική προβολή της Θεσσαλονίκης.
Η Θεσσαλονίκη, όπως επισήμανε ο κ. Μανδρίνος, βρίσκεται στην 13η θέση στην κρουαζιέρα, μακριά από ένα μέσο ελληνικό λιμάνι. «Το αποτύπωμα για την προβολή της Θεσσαλονίκης είναι τεράστιο, όμως το οικονομικό αποτύπωμα είναι ελάχιστο» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μανδρίνος.
Σχετικά με την αεροπορική σύνδεση, ανέφερε το παράδειγμα της αεροπορικής εταιρίας British Airways, η οποία θα παρατείνει μεν, το πτητικό της πρόγραμμα, με την απευθείας σύνδεση Θεσσαλονίκη – Λονδίνο, μέχρι τις 15 Νοεμβρίου 2023, και αυτό «διότι η Χαλκιδική θα έχει κίνηση». Ωστόσο, δεν υπάρχει η δυναμική ώστε η αεροπορική εταιρία να διατηρήσει την απευθείας σύνδεση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Αναζητώντας… ποιοτικότερους τουρίστες
Βάσει της έρευνας, την περίοδο 2015 – 2019, οι αφίξεις αλλοδαπών στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης αυξήθηκαν κατά 22%, ενώ οι αφίξεις ημεδαπών αυξήθηκαν μόνο κατά 4%. Το 2019, η μέση διάρκεια διαμονής των Ελλήνων στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης ήταν 1,9 διανυκτερεύσεις, ενώ οι αλλοδαποί διέμειναν κατά μέσο όρο 2,2 νύχτες.
Σ’ ότι αφορά το Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο, η Θεσσαλονίκη κατέγραψε το 2022 τη χαμηλότερη Μέση Τιμή Δωματίου με αύξηση μόλις 2% έναντι του 2019.
«Είναι θετικό το ότι, βάσει της έρευνας, η Θεσσαλονίκη ικανοποιεί τους τουρίστες, θα την συστήσουν σε άλλους, όμως, βλέπουμε και ότι οι καλύτεροι τουρίστες την αποφεύγουν» δήλωσε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο αντιπρόεδρος της ΕΞΘ Ντίνος Τορνιβούκας επισημαίνοντας και τους κυριότερους λόγους:
α.έλλειψη απευθείας αεροπορικών συνδέσεων
β.καθαριότητα
γ.ηχορύπανση
δ.έλλειψη πάρκινγκ.
«Χρειάζεται να προσεγγίσουμε καινούργιο αγοραστικό κοινό» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τορνιβούκας.
Ο ίδιος στάθηκε στη μέση τιμή δωματίου, συγκρίνοντας τη Θεσσαλονίκη με την Αθήνα. «Η διαφορά της μέσης τιμής δωματίου της Θεσσαλονίκης από την Αθήνα κυμαίνεται στο μείον 35% – 40%» επισήμανε ο αντιπρόεδρος της ΕΞΘ, ανάλογα βεβαίως την κατηγορία του κάθε ξενοδοχείου.
Όπως αναφέρθηκε, τον Απρίλιο του 2023, η μέση τιμή δωματίου σε 5άστερο ξενοδοχείο της Αθήνας ήταν στα 204 ευρώ και σε αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης στα 128 ευρώ.
«Χρειαζόμαστε ποιοτικότερο τουρισμό, νέες αγορές, τους Αμερικάνους, και να αυξήσουμε τις παραδοσιακές αγορές, την Αγγλία, τη Γερμανία, χρειάζεται να υπάρξει αναγνωρισιμότητα της πόλης, να μην είναι η Θεσσαλονίκη ‘πέρασμα’ για Χαλκιδική και Πιερία» δήλωσε στο Debbiestravel.gr ο κ. Τορνιβούκας σχολιάζοντας τις επισημάνσεις του κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της Έρευνας Προφίλ και Ικανοποίησης Τουριστών για λογαριασμό της ΕΞΘ.
Τουρίστες, επισκέπτες και κάτοικοι
Καθαριότητα, ηχορύπανση, έλλειψη πάρκινγκ είναι ζητήματα που αντιμετωπίζουν έντονα όχι μόνο οι επιχειρηματίες αλλά βεβαίως και οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, εστιάζοντας στο τουριστικό προφίλ της πόλης, όπως επισημάνθηκε το 50% των επισκεπτών στη Θεσσαλονίκη είναι Έλληνες και επιπρόσθετα Βαλκάνιοι και Τούρκοι, οι οποίοι έρχονται οδικώς.
Ο μεγαλύτερος όγκος έλευσης παρατηρείται τα Σαββατοκύριακα, όπου είναι αλλοδαποί τουρίστες, επισκέπτες από τις όμορες περιοχές και όχι μόνο, καθώς και οι ίδιοι οι κάτοικοι της πόλης.
«Πού θα πάνε όλα αυτά τα αυτοκίνητα, τα Σαββατοκύριακα το κέντρο μπλοκάρει, τη δε Κυριακή τα σκουπίδια διογκώνονται» υπογραμμίζουν επιχειρηματίες του τουρισμού στο Debbiestravel.gr.