Την αναγκαιότητα του εκσυγχρονισμού τόσο του αεροδρομίου «Μακεδονία» όσο και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), Παναγιώτης Παπαδόπουλος.
Της Ντέπυς Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)
Υπέρ της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων αλλά και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης τάσσεται ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, επισημαίνοντας ότι εντός του 2016 «τα έργα αυτά πρέπει να προχωρήσουν, το συντομότερο δυνατόν».
Στο πλαίσιο του μεσημεριανού γεύματος που παρέθεσε το δς του ΒΕΘ σε εκπροσώπους των ΜΜΕ, ο κ. Παπαδόπουλος μιλώντας στο debbiestravel.wordpress.com επισήμανε ότι το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης χρειάζεται να εκσυγχρονιστεί ώστε να μπορεί να δέχεται μεγάλα αεροσκάφη, τόσο επιβατικά όσο και εμπορευματικά. Όπως εξηγεί, με τον εκσυγχρονισμό θα ενισχυθεί όχι μόνο η Θεσσαλονίκη αλλά θα υπάρχουν οφέλη και από τη Βαλκανική αγορά. Ο ίδιος επισήμανε και την ανάγκη εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του επιβατικού σταθμού και γενικότερα την παρουσία περισσοτέρων αεροπορικών εταιριών στο αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Σ’ ότι αφορά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, «το ίδιο συμβαίνει και με το λιμάνι, χρειάζεται εκσυγχρονισμό» είπε ο κ. Παπαδόπουλος συμπληρώνοντας ότι για την εκβάθυνση του απαιτούνται περί τα 300 εκατ. ευρώ. Να σημειώσουμε ότι η εκβάθυνση αποτελεί ένα από τα αναγκαία σημεία εκσυγχρονισμού, έτσι ώστε το λιμάνι να μπορεί να υποδέχεται μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια.
Χάσαμε κάθε ελπίδα
Κάθε άλλο παρά αισιόδοξος ακούστηκε ο πρόεδρος του ΒΕΘ, κ. Παπαδόπουλος, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία του ΒΕΘ, καθημερινά στη Θεσσαλονίκη, τρεις βιοτεχνίες βάζουν λουκέτο.
Όπως ο ίδιος είπε για το 2015 προστέθηκαν άλλες 1.075 επιχειρήσεις οι οποίες κατέβασαν ρολά, όταν ένα χρόνο νωρίτερα 1.365 επιχειρήσεις διαγράφηκαν από τα μητρώα του ΒΕΘ.
Σ’ ότι αφορά νέες εγγραφές, για την τρέχουσα χρονιά, μόλις 255 επιχειρήσεις προχώρησαν σε έναρξη ενώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα 383 αποφάσισαν να ενταχθούν στον επαγγελματικό στίβο (-33,4%).
Συνολικά, από το 2010 και έπειτα, όπως είπε ο κ. Παπαδόπουλος, το ΒΕΘ έχει χάσει περί τις 11.500 επιχειρήσεις – μέλη του και περί τις 30.000 – 40.000 θέσεις εργασίας. «Ούτε το 30% νέων επιχειρήσεων δεν έχει ανοίξει, όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης» είπε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του ΒΕΘ.
Tips
* Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του δικαιώματος αξιοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Παραχωρησιούχου κοινοπραξίας FRAPORT AG-SLENTEL Ltd (Όμιλος Κοπελούζου) πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2015. Στον ιδιώτη επενδυτή παραχωρείται η χρήση, λειτουργία, ανάπτυξη και εκμετάλλευση των αεροδρομίων για περίοδο 40 ετών, οι δε υποδομές και οι εγκαταστάσεις που θα κατασκευάσει περιέρχονται και αυτές στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου και επιστρέφουν στο Ελληνικό Δημόσιο με τη λήξη της παραχώρησης.
* Η προσφορά ανέρχεται σε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατά έτος 28,6% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των αεροδρομίων. Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ.
* Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιο Πιτσιόρλα, η απόφαση της γερμανικής εταιρείας Fraport να επενδύσει 1,23 δισ. ευρώ για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία. Ο ίδιος επισημαίνει ότι τα οφέλη θα συνεχίσουν να φαίνονται σε βάθος χρόνου, καθώς το Δημόσιο θα εισπράττει ενοίκιο 23 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, ενώ παράλληλα περίπου το 50% των κερδών από τη λειτουργία των αεροδρομίων θα επιστρέφει στο Ελληνικό Δημόσιο. Εκτίμησε δε ότι θα δημιουργηθούν περί τις 1.700 θέσεις εργασίας.
* Ως θετική εξέλιξη για την αερομεταφορά και τον τουρισμό χαρακτήρισε την υπογραφή της σύμβασης για την ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και ο αντιπρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχιος Βασιλάκης. «Η ανάπτυξη του τουρισμού τα τελευταία χρόνια έχει στηρίξει σημαντικά την ελληνική οικονομία, καθιστώντας όμως ταυτόχρονα αμεσότερη την ανάγκη για ενίσχυση των βασικών αεροδρομιακών υποδομών της χώρας. Πιστεύουμε ότι με την υπογραφή της σύμβασης για την ανάπτυξη και διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από την κοινοπραξία Fraport – Slentel, θα επιταχυνθούν οι απαραίτητες επενδύσεις και θα επιτευχθεί σε 2-3 χρόνια σημαντική ποιοτική αναβάθμιση σε αυτές τις βασικές πύλες εισόδου της χώρας, με αποτέλεσμα την περαιτέρω βελτίωση των προοπτικών του τουρισμού μας, αλλά και της εμπειρίας των επιβατών μας» δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο κ. Βασιλάκης, επισημαίνοντας ότι η Fraport αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες και σοβαρότερες εταιρείες του χώρου, με εκτεταμένη εμπειρία τόσο στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη, όσο όμως και στην κοντινή Τουρκία, όπου συνέβαλε θετικά στη λειτουργία σημαντικών προορισμών όπως είναι η Antalya.
Επιπρόσθετα, ο κ. Βασιλάκης τόνισε «παράλληλα, θεωρούμε ότι η συμφωνία λόγω της σημαντικής διάρκειας εκμετάλλευσης των 40 ετών που παρέχει στους επενδυτές, μπόρεσε να διασφαλίσει και την ανταγωνιστική σε κόστος λειτουργία των 14 αεροδρομίων, καθώς προβλέπει με σαφήνεια τη διατήρηση του σημερινού επιπέδου χρεώσεων μέχρι να ολοκληρωθούν οι αναγκαίες επενδύσεις και αναβαθμίσεις, αλλά και μετά την περάτωση των έργων, τη διαμόρφωση των τελικών χρεώσεων σε ανταγωνιστικό επίπεδο (περίπου 18,5 ευρώ) συγκριτικά με τα άλλα σύγχρονα περιφερειακά αεροδρόμια στον ευρωπαϊκό νότο. Αυτό ακριβώς χρειάζεται η ελληνική οικονομία άλλωστε, ποιότητα και ανταγωνιστικό κόστος».