Η φετινή τουριστική χρονιά θα είναι δύσκολη, και όπως φαίνεται οι κρατήσεις, και από τη Σουηδική – και γενικότερα τη Σκανδιναβική- αγορά θα είναι της τελευταίας στιγμής. Ωστόσο, οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις για τη χώρα μας, είναι ότι θα υπάρχει μια αύξηση κατά μέσο όρο της τάξης του 4%-5%.
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η 3η διοργάνωση του Grekland Panorama, της μοναδικής αποκλειστικής έκθεσης τουρισμού, γαστρονομίας και πολιτισμού για την χώρα μας στη Βόρεια Ευρώπη, που διοργανώθηκε στις 12-14 Φεβρουαρίου στο Globen Arena, στη Στοκχόλμη της Σουηδίας.
11.000 επισκέπτες επισκέφτηκαν τη συγκεκριμένη έκθεση, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν εικόνες, γεύσεις και μυρωδιές Ελλάδας, να συμμετάσχουν σε εκδηλώσεις και δραστηριότητες, σε μεγάλες προσφορές διακοπών, σε γευσιγνωσίες και μαγειρικές επιδείξεις και να γευτούν (αλλά και να αγοράσουν) παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της έκθεσης, σύμφωνα με στοιχεία των tour operators, πωλήθηκαν πακέτα για Ελλάδα αξίας άνω του 1,5 εκατ. κορώνων (περίπου 160.000 ευρώ) και διατέθηκαν ή πωλήθηκαν πάνω από 5 τόνοι ελληνικών παραδοσιακών προϊόντων.
Οι τάσεις της αγοράς
Ποια τα μηνύματα, όμως, που προέρχονται από τη συγκεκριμένη αγορά για τη φετινή τουριστική σεζόν και τις προκρατήσεις στη χώρα μας;
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών των tour operators και των μηνυμάτων που είχαν οι Έλληνες εκθέτες, η κατάσταση για την Ελλάδα τη φετινή περίοδο, διαμορφώνεται ως εξής:
- Οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις για τη χώρα μας είναι ότι η κίνηση θα έχει μία αύξηση κατά μέσο όρο της τάξης του 4%-5%, αλλά με τα ποσοστά να ποικίλουν – και μάλιστα με έντονες διακυμάνσεις – ανά αγορά προέλευσης, tour operator και προορισμό. Ενδεικτικά επισημαίνεται ότι υπάρχουν νησιωτικοί προορισμοί της χώρας που καταγράφουν μείωση σε υψηλά διψήφια ποσοστά, ενώ ταυτόχρονα, άλλοι προορισμοί στη Δυτική Ελλάδα, κινούνται με σημαντικές αυξήσεις.
- Το προσφυγικό ζήτημα, έχει επιφέρει σημαντικό πλήγμα σε προορισμούς τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.
- Η τουριστική περίοδος, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα έχει πολλές κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Ωστόσο, όπως δείχνουν οι τάσεις σήμερα, ο κυριότερος όγκος των κρατήσεων που γίνονται αυτήν την περίοδο κατευθύνεται πρώτα προς Ισπανία (κυρίως Βαλεαρίδες), Ιταλία και μετά διοχετεύεται προς Ελλάδα, ενώ η μεγάλη «έκπληξη» φέτος, από πλευράς αναδυόμενων προορισμών, είναι η Βουλγαρία.
- Σε επίπεδο προϊόντων και υπηρεσιών, σύμφωνα με τους τουριστικούς παράγοντες, η γαστρονομία και τα παραδοσιακά προϊόντα, ο ελληνικός τρόπος ζωής, η ευεξία και οι αθλητικές δραστηριότητες, είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που προτιμά ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός Σκανδιναβών που επιθυμούν να επισκεφθούν την Ελλάδα. Επιπρόσθετα, όπως επισημαίνουν στελέχη των tour operators, για πρώτη φορά φέτος, για μεγάλο αριθμό πελατών, προέχει ως κριτήριο για ταξίδια διακοπών η επιλογή πακέτου βάσει του ξενοδοχειακού προϊόντος και των υπηρεσιών που αυτό περιλαμβάνει, έναντι του προορισμού.
Διανυκτερεύσεις και αφίξεις Σκανδιναβών στη Θεσσαλονίκη
Σ’ ότι αφορά τις διανυκτερεύσεις Σουηδών στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, για το 2015 πραγματοποιήθηκαν 10.161 διανυκτερεύσεις, έναντι 9.725 το 2014, σημειώνοντας αύξηση 4,48%.
Αντίθετα, από Νορβηγία, σημειώθηκε μείωση 9%, με 4.071 διανυκτερεύσεις έναντι 4.473 το 2014.
Οι δε αφίξεις από Σουηδία στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης για το 2015 ήταν στα ίδια επίπεδα με το 2014. Συγκεκριμένα, τη χρονιά που μας πέρασε, σύμφωνα με τα στοιχεία του αεροδρομίου, σημειώθηκαν 22.686 αφίξεις έναντι 22.669 (+0,07%).
Σε αντίθεση, με τη Νορβηγία, που σημείωσε μείωση, της τάξεως του – 60%, με 3.848 αφίξεις, έναντι 9.699 το 2014.
Tips
- Στη φετινή έκθεση αναδείχθηκαν ειδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως ο πράσινος – εναλλακτικός, ο πεζοπορικός αλλά και ο θαλάσσιος τουρισμός, ο οποίος προβλήθηκε φέτος με τη συμμετοχή των βραβευμένων με Γαλάζια Σημαία Μαρινών της Ελλάδας καθώς και εταιρείες ενοικιάσεων σκαφών, yachting και cruises.
- Την πρώτη ημέρα της έκθεσης, Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου, διοργανώθηκε το συνέδριο Sweden Digi.travel όπου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ακούσουν ομιλίες σχετικά με τις τάσεις και τα ειδικά χαρακτηριστικά της Σουηδικής αγοράς και των Σκανδιναβικών αγορών εν γένει, καθώς και για τις προτιμήσεις και συνήθειες των Σουηδών τουριστών.
- Η επόμενη διοργάνωση του Grekland Panorama προγραμματίζεται για τις 11-12 Φεβρουαρίου 2017.