Περί τις 4.000 τουρίστες κινήθηκαν χθες στους κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων κάποιοι επισκέφτηκαν βασικά αξιοθέατα εντός και πέριξ αυτής, και άλλοι αρκέστηκαν σε μια βόλτα στην παραλία. Η άφιξη δυο κρουαζιερόπλοιων την ίδια μέρα, φέρνει την πόλη και πάλι στο προσκήνιο.
ΤΗΣ ΝΤΕΠΥΣ ΧΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ (hiotopoulou@gmail.com)
Με τα σακίδια στις πλάτες και τον χάρτη της πόλης ανά χείρας, Αγγλοι, Γάλλοι, Ιταλοί, Γερμανοί, Ελβετοί, Καναδοί, Βέλγοι, Αυστριακοί, Ισπανοί, πλημμύρισαν χθες τους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Ολοι τους επιβάτες στα δυο κρουαζιερόπλοια που έδεσαν στο λιμάνι της πόλης.
Το τεράστιο – για τα δεδομένα της πόλης- Costa Pacifica με 3.140 επιβάτες, κυρίως Ιταλούς (1.200), Κεντροευρωπαίους αλλά και Καναδούς, προερχόμενο από το Βόλο και με επόμενο σταθμό, τη Σαντορίνη. Και το Europa με 500 Γερμανούς, κι αυτό προερχόμενο από το Βόλο και με επόμενο λιμάνι τη Μύρινα της Λήμνου.
Πόσα κρουαζιερόπλοια θα προσεγγίσουν συνολικά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για τη φετινή σεζόν, πόσοι τουρίστες θα γνωρίσουν για πρώτη φορά τη Θεσσαλονίκη ή θα ξέρουν ήδη, ποια τα οφέλη της πόλης από την κρουαζιέρα αλλά και ποιο το μέλλον της;
Συνομιλώντας με τον πρόεδρο του ΟΛΘ, Γιάννη Παντή, τον πρόεδρο του ΕΣΘ, Παντελή Φιλιππίδη, και με τον ταξιδιωτικό πράκτορα που ειδικεύεται στην κρουαζιέρα, Λουκά Τσακιρίδη αποτυπώνουμε το κλίμα.
34 κρουαζιερόπλοια και 30.000 επιβάτες
«Ηδη τα τρία τελευταία χρόνια σημειώνεται αύξηση στην προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων στην πόλη» αναφέρει ο πρόεδρος του ΟΛΘ, Γιάννης Παντής επισημαίνοντας ότι από την αρχή της φετινής σεζόν (σ.σ. 31 Μαρτίου) έως το τέλος (18 Νοεμβρίου 2015) θα προσεγγίσουν το λιμάνι 34 συνολικά πλοία μεταφέροντας περί τους 30.000 επιβάτες.
«Εάν σκεφτείτε, ότι 18 πλοία έρχονται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, αυτό δείχνει ότι αρχίζουμε να γινόμαστε προορισμός» λέει ο κ. Παντής επισημαίνοντας ότι χρειάζεται επιστημονική και τεχνοκρατική προσέγγιση, συνεχές κυνήγι και συνεργασία μεταξύ όλων των φορέων για να υπάρξουν θετικότερα αποτελέσματα.
Σε ερώτησή μας για το εάν είναι ευχαριστημένος με τον παραπάνω αριθμό προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων στην πόλη, ο κ. Παντής απαντά ευθέως «σαφώς, και δεν είμαι, θα είμαστε ευχαριστημένοι όταν καταφέρουμε, όχι να τα διπλασιάσουμε, αλλά να τα δεκαπλασιάσουμε».
Και για να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο, σύμφωνα με τον κ. Παντή, χρειάζεται διαμόρφωση νέων ελκυστικών πακέτων όπως για παράδειγμα η γευσιγνωσία – 2ωρα, 4ωρα, 8ωρα- τα οποία θα είναι προσαρμοσμένα στα νέα δεδομένα και για όλες τις ηλικίες.
Νέο τέρμιναλ
Τα θετικά αποτελέσματα από την αύξηση των κρουαζιερόπλοιων στην πόλη, όπως αναφέρει ο κ. Παντής, θα αποδώσουν το 2017, «αφού ο σχεδιασμός για την κρουαζιέρα γίνεται σε βάθος διετίας» αναφέρει ο πρόεδρος του ΟΛΘ και όπως
χαρακτηριστικά αναφέρει «το μειονέκτημα που είχαμε ως πόλη, στο να μην είμαστε στη ρότα των κρουαζιερόπλοιων, άρχισε να γίνεται πλεονέκτημα, αφού οι εταιρίες κρουαζιέρας ψάχνουν νέους προορισμούς να ενσωματώσουν στα προγράμματά τους».
Σ’ ότι αφορά το κομμάτι των υποδομών, ο κ. Παντής, επισημαίνει ότι το σύστημα ασφάλειας του διαθέτει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι απόλυτα συμβατό με τις υψηλότερες προδιαγραφές, που θέτουν ως βασικό οι εταιρίες, ενώ αυτό που χρειάζεται είναι να βελτιωθεί ο επιβατικός σταθμός. «Πήραμε το πράσινο φως από την Εφορεία Νεοτέρων και Σύγχρονων Μνημείων στην πρότασή μας να αναπαλαιώσουμε τον επιβατικό σταθμό» λέει ο κ. Παντής εξηγώντας ότι επόμενο βήμα είναι η έγκριση αδειοδότησης από την Πολεοδομία του δήμου Θεσσαλονίκης.
Στο δε master plan της διοίκησης του ΟΛΘ, είναι η δημιουργία ενός τέρμιναλ υψηλών προδιαγραφών για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων. «Θα πρέπει να εφαρμοστεί σε βάθος 5ετίας» αναφέρει ο κ. Παντής, ο οποίος κλείνοντας σημειώνει αύξηση πάνω από 10% για την κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη το 2016, και ακόμη μεγαλύτερη για το 2017.
Βασική προϋπόθεση οι υποδομές
«Βασική προϋπόθεση για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων είναι οι υποδομές, οι οποίες προηγούνται των εταιριών» επισημαίνει ο ταξιδιωτικός πράκτορας Λουκάς Τσακιρίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, η άφιξη 34 κρουαζιερόπλοιων στην πόλη, «είναι σίγουρα θετικό, όχι όμως και κορυφαίο γεγονός» και συμπληρώνει «είναι μαθηματική εξίσωση, εάν έχεις τις προϋποθέσεις, αυξάνονται οι πιθανότητες για μεγαλύτερη προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων, εάν δεν τις έχεις, τότε οι πιθανότητες μειώνονται».
Ο κ. Τσακιρίδης σημειώνει ότι οι low cost αεροπορικές εταιρίες έχουν βοηθήσει στο να γίνει η πόλη γνωστή στην Ευρώπη, «δε φτάνει όμως αυτό, χρειάζονται οι υποδομές –αεροδρόμιο, λιμάνι κτλ.-, η κατάλληλη διαφήμιση, ώστε να υπάρξει ουσιαστική εξέλιξη».
Τι ξοδεύουν;
«Η αγορά δεν μπορεί να επιβιώσει μ’ αυτό το σκηνικό» λέει κατηγορηματικά ο πρόεδρος τους Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι τουρίστες από τα κρουαζιερόπλοια, δεν ξοδεύουν, «κάνουν βόλτα, βλέπουν την πόλη, το οποίο ναι μεν είναι θετικό αλλά δεν ξοδεύουν στην αγορά».
Να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με έρευνες, ο μέσος όρος κατά κεφαλήν δαπάνη ενός τουρίστα από κρουαζιερόπλοιο είναι τα 80 ευρώ ανά λιμάνι και τα 300 ευρώ από το λιμάνι εκκίνησης.
Βόλτα, ιστορικό κέντρο, γεύσεις
Συνομιλώντας με τουρίστες που ετοιμαζόταν να επιβιβαστούν στο κρουαζιερόπλοιο Costa Pacifica, διαπιστώσαμε ότι οι περισσότεροι έμειναν με καλές εντυπώσεις από την ολιγόωρη παραμονή τους στην πόλη.
«Μας άρεσε η βόλτα στην παραλία, το φαγητό, οι άνθρωποι» μου λένε δυο νεαροί Καναδοί ενώ δυο ζευγάρια Ελβετών, ήδη γνώριζαν τη Θεσσαλονίκη αλλά την επισκέπτονταν πρώτη φορά. Το ίδιο και ένα νεαρό ζευγάρι Γάλλων από τα Παρίσι, κάποιοι άλλοι Γάλλοι είχαν πάει στη Μοδιάνο, «μας άρεσε, είχε και καλές τιμές» ενώ με τους Ιταλούς που συνομιλήσαμε, ήταν η πρώτη φορά που επισκέφτηκαν την πόλη, «δεν είχαμε αρκετό χρόνο να τη γυρίσουμε» είπαν.