Κινηματογραφικές παραγωγές – η Ελλάδα μπορεί;

0
268
views

«Ποτέ την Κυριακή», «Τα όπλα του Ναβαρόνε», «Ζορμπάς», «Το Απέραντο Γαλάζιο», «Mamma Mia» είναι μερικές από τις κινηματογραφικές ταινίες που έχουν γυριστεί στην Ελλάδα!

 ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΝΤΕΠΥ ΧΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ (hiotopoulou@gmail.com)

«Τα τελευταία 15 χρόνια χάσαμε πολλές ευκαιρίες για κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα» ανέφερε απόψε ο πρόεδρος και καλλιτεχνικός διευθυντής του 15ου ΥΠΕΡΙΑ και του 8ου Διεθνούς Φεστιβάλ Τουριστικών Ταινιών Αμοργού Αντώνης Κιούκας.

Κατά τη διάρκεια της δεύτερης μέρας του συνεδρίου ΥΠΕΡΙΑ, που διεξάγεται 26 – 29 Οκτωβρίου στην Αμοργό, ο κ. Κιούκας αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, σε μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές με ελληνικό περιεχόμενο, που γυρίστηκαν, όπου μπορείτε να φανταστείτε, εκτός της Ελλάδας. Για παράδειγμα, ο «Μέγας Αλέξανδρος» του Όλιβερ Στόουν που γυρίστηκε στα… Σκόπια, η «Τροία» σε Μάλτα, Μεξικό, Μαρόκο, οι «300» που γυρίστηκαν στη Βουλγαρία.

60 χρόνια, 120 κινηματογραφικά φιλμ  

Μια ιστορική αναφορά με μεγαλειώδεις κινηματογραφικές ταινίες, ήδη από το 1957, και έπειτα, με το «Ποτέ την Κυριακή» με την αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη που γυρίστηκε στον Πειραιά το 1961, «Τα όπλα του Ναβαρόνε» στη Ρόδο, την ίδια χρονιά – 300 ξένοι δημοσιογράφοι είχαν επισκεφτεί τότε το νησί ‘ταξιδεύοντας’ το σ’ όλον τον κόσμο-, ο «Ζορμπάς» το 1964 στην Κρήτη, το «Απέραντο Γαλάζιο» το 1988 στην Αμοργό – το ετήσιο εισόδημα στο νησί, από την ταινία και μετά, αυξήθηκε κατά 10%, προσθέτοντας περί τις 60.000 ευρώ το χρόνο.

Στην παρουσίασή του ο κ. Κιούκας, έφερε κι άλλα παραδείγματα, όπως για το «Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» που γυρίστηκε το 2001 στην Κεφαλλονιά, τη «Λάρα Κροφτ» στη Σαντορίνη το 2003, το «Mamma Mia» σε Σκιάθο και Σκόπελο το 2008, νησιά που σημείωσαν λόγω των παραπάνω ταινιών αύξηση του τουριστικού ρεύματος κατά 13,5%.

Όπως αναφέρθηκε, δυστυχώς, οι Έλληνες πολιτικοί δεν είχαν πίστη για τις δυνατότητες της Ελλάδας και τα οφέλη της από τις παραγωγές, που βεβαίως, αποτελούν, κι αυτές, κομμάτι της ενίσχυσης των τοπικών οικονομιών και της προσέλκυσης τουριστών, off season.

Ο πρόεδρος του συνεδρίου ΥΠΕΡΙΑ και διεθνούς φεστιβάλ ταινιών Αμοργού Αντώνης Κιούκας

Ενίσχυση της εγχώριας και ξένης παραγωγής οπτικοακουστικών έργων

Με την ψήφιση του ν.4487/2017, σύμφωνα με το οποίο η παραγωγή ενός οπτικοακουστικού έργου χαρακτηρίζεται ως πολιτιστικό προϊόν και επενδυτικό σχέδιο προκειμένου να υπαχθεί στο επενδυτικό καθεστώς του νόμου, διαμορφώνεται πλέον ένα καινούργιο, ευνοϊκό και φιλόξενο θεσμικό πλαίσιο για την ενίσχυση της εγχώριας και ξένης παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα.

Αυτό αναφέρθηκε στην ομιλία του γενικού γραμματέα του ΕΟΤ, Κωνσταντίνου Τσέγα, επισημαίνοντας ότι «τέτοιες σημαντικές πρωτοβουλίες να πραγματοποιούνται από δω και πέρα χωρίς τα προσκόμματα του παρελθόντος».

Ο γ.γ. του ΕΟΤ Κωνσταντίνος Τσέγας

Ο κ. Τσέγας, στην ομιλία του, επισήμανε ότι μεγάλες ξένες παραγωγές πέραν της προσέλκυσης τουριστών από το εξωτερικό, συνεπάγονται αύξηση του ΑΕΠ της χώρας κατά 39 εκατ. ευρώ  ως αποτέλεσμα δαπάνης ύψους 25 εκατ.  ευρώ για τα γυρίσματα μιας μεγάλης για τα ευρωπαϊκά δεδομένα ξένης παραγωγής στην Ελλάδα.

«Σε όρους απασχόλησης, μία και μόνο μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων  πάνω από 755 θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας, εκ των οποίων 223 θέσεις αφορούν τους κλάδους που συμμετέχουν άμεσα στην παραγωγή» είπε ο κ. Τσέγας.

Αισιόδοξα μηνύματα

Όπως αναφέρθηκε, ΕΟΤ και υπουργείο, έχουν προχωρήσει σε δράσεις που άλλαξαν ριζικά τις άλλοτε δύσκαμπτες νομοθετικές και γραφειοκρατικές συνθήκες στην Ελλάδα.

Αναφέρθηκαν παραδείγματα όπως για τα γυρίσματα δραματικού σήριαλ από τη Νότιο Κορέα το 2015, για τηλεοπτικές παραγωγές από Ρωσία, Γαλλία, Βέλγιο σε Αττική, Μακεδονία, Πελοπόννησο και νησιά του Ιονίου, για άνοιγμα στην Ινδία, γνωστή για τις ταινίες του Μπόλυγουντ κ.ά. (σ.σ. εδώ να σημειώσουμε ότι ήμασταν αυτόπτες μάρτυρες στα γυρίσματα που γινόταν πρόσφατα στη Νάξο, με φόντο την Πορτάρα, για βίντεο κλιπ σε κινηματογραφική ταινία του Μπόλυγουντ).

Από τα πρόσφατα γυρίσματα ταινίας Μπόλυγουντ στη Χώρα της Νάξου (φωτ. Ντ.Χ.)

Κινηματογραφικά στούντιο στη Σύρο;

Μια άκρως φιλόδοξη επενδυτική πρόταση ‘κλέβει’ τα φώτα της δημοσιότητας σ’ ότι αφορά, αυτό που λέμε, κινηματογραφική βιομηχανία.

Το φυσικό κινηματογραφικό σκηνικό της Σύρου ‘ανακάλυψε’ ο Αμερικανός παραγωγός και σκηνοθέτης Steven Bernstein, ο οποίος κατέθεσε πρόταση, πριν ένα περίπου χρόνο, για τα γυρίσματα διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών.

Όπως αναφέρθηκε στην έντυπη ομιλία του αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων Γιώργου Λεονταρίτη, πρόκειται για την πιο σοβαρή επενδυτική πρόταση που έχει γίνει στη Σύρο, η οποία συμπεριλαμβάνει την ίδρυση σχολής κινηματογράφου και τη δημιουργία μόνιμων εγκαταστάσεων για την παραγωγή ταινιών.

«Η Σύρος θα αποτελεί τη βάση, ωστόσο, οι σκηνοθέτες θα έχουν την ευχέρεια να επιλέγουν ‘σκηνικά’ απ’ όλες τις Κυκλάδες αλλά και την ηπειρωτική Ελλάδα» αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην έντυπη ομιλία του κ. Λεονταρίτη.

Αναμνηστικά δώρα από την Ειρήνη Γιαννακοπούλου της οργανωτικής επιτροπής και δημιουργού του ΥΠΕΡΙΑ προς τον γ.γ. ΕΟΤ κ. Τσέγα

*

-Μετά τη σειρά ταινιών «Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών», οι αφίξεις τουριστών στο Γουέλινγκτον της Νέας Ζηλανδίας αυξήθηκαν κατά 40%. Η αντίστοιχη αύξηση στις περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου όπου γυρίστηκαν οι ταινίες του Χάρι Πότερ υπολογίζεται σε 50%, ενώ γενικότερα στο Ηνωμένο Βασίλειο εκτιμάται ότι περίπου το 10% του εισερχόμενου τουρισμού οφείλεται στην ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας κινηματογράφου.

-Στην περιοχή Τσανακαλέ της Τουρκίας η τοποθέτηση σε δημόσιο χώρο του Δούρειου Ίππου από την ταινία «Τροία» προκάλεσε αύξηση των αφίξεων κατά 73%.

-Το σχέδιο νόμου που ψηφίστηκε τον περασμένο Αύγουστο, αποτελεί ένα πρώτο βήμα για την υλοποίηση του μεγαλόπνοου σχεδίου για κινηματογραφικά στούντιο στη Σύρο. Το νομοσχέδιο παρέχει το λεγόμενο ‘cash rebate’, που θα επιστρέφει το 25% των χρημάτων στον ξένο παραγωγό που θα ξοδεύει στη χώρα μας, αλλά δεν έχει ακόμη πλαίσιο φοροαπαλλαγών, που συνηθίζεται σε άλλα κράτη, ανταγωνιστικά με την Ελλάδα στο κομμάτι των διεθνών κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών.

Πρόσφατο παράδειγμα, η δεύτερη ταινία «Mamma Mia», οι παραγωγοί της οποίας, αυτή τη φορά, ‘γύρισαν’ την πλάτη στην Ελλάδα, και επέλεξαν την Κροατία. Οι λόγοι; Καθαρά οικονομικοί!!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here