Σύμφωνα με την έρευνα της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, το προφίλ της πόλης ως city break προορισμού έχει πλέον εδραιωθεί στην τουριστική συνείδηση των ταξιδιωτών της, αφού η πλειονότητα τους – έξι στους δέκα – την επισκέπτεται για λόγους αναψυχής.
ΝΤΕΠΥ ΧΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ (hiotopoulou@gmail.com)
Η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να είναι ένας προορισμός που παραμένει σε υψηλά επίπεδα στις επιλογές των τουριστών, καθώς όσοι την επισκέπτονται επιθυμούν όχι μόνο να το επαναλάβουν άλλα και να τη συστήσουν σε άλλους, συγγενείς και φίλους.
Το παραπάνω συμπέρασμα προκύπτει από την έρευνα ικανοποίησης τουριστών & απόδοσης ξενοδοχείων της εταιρείας “GBR Consulting”, για το 2024, που πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2024 και Ιανουάριος 2025, για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ).
Στην εν λόγω έρευνα απάντησαν σε ερωτηματολόγια 1.250 επισκέπτες που διέμειναν σε ξενοδοχεία μέλη της ΕΞΘ.
Για το 2024, οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία – μέλη της ΕΞΘ είχαν αύξηση 2% σε σχέση με το 2023 (-1% από Έλληνες, +4% από αλλοδαπούς), με πληρότητα +3%, μέση τιμή δωματίου +6%, ξενοδοχειακό δυναμικό +3%, δωμάτια +1% και βαθμό αξιολόγησης 7,8 όσο ήταν και το 2023.

Γιατί επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη;
Η πλειονότητα των ταξιδιωτών (45%) επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη για λόγους αναψυχής. Οι κυριότεροι λόγοι επιλογής της πόλης είναι η γαστρονομία (39%), οι αγορές (38%) και η νυχτερινή ζωή (35%).
Ο μοναδικός χαρακτήρας της Θεσσαλονίκης, τα πολιτιστικά της μνημεία και οι εκδηλώσεις ενισχύουν περαιτέρω την ελκυστικότητά της, ενώ ένας (1) στους δέκα (10) ταξιδιώτες τη χρησιμοποιεί ως ενδιάμεσο προορισμό.
Παίζει ρόλο στην επιλογή η αειφορία;
Η βιωσιμότητα έχει περιορισμένο ρόλο στον προγραμματισμό των ταξιδιών για τη Θεσσαλονίκη, με μόλις το 36% των ταξιδιωτών να τη λαμβάνει υπόψη και το 27% να γνωρίζει τις τοπικές πρωτοβουλίες για τη βιωσιμότητα.
Παρόλα αυτά, πολλοί επισκέπτες υιοθετούν φιλικές προς το περιβάλλον συνήθειες, με σχεδόν το 49% να χρησιμοποιεί τις δημόσιες συγκοινωνίες / ποδήλατο / περπάτημα, και άλλοι επικεντρώνονται στη μείωση της σπατάλης τροφίμων (31%) και στην εξοικονόμηση νερού και ενέργειας κατά τη διάρκεια της διαμονής τους στο ξενοδοχείο (29%).
Δραστηριότητες – Εκδηλώσεις
Οι πιο δημοφιλείς οργανωμένες δραστηριότητες για την ενίσχυση της εμπειρίας των επισκεπτών στη Θεσσαλονίκη είναι τα city bus tour (20%) και τα walking tours (16%), ενώ ακολουθούν τα γαστρονομικά tours (10%).
Άλλες δραστηριότητες, όπως τα tour αρχιτεκτονικής, τα ποδηλατικά tours και τα street art tours, παραμένουν πιο εξειδικευμένες, προσφέροντας ευκαιρίες για περαιτέρω ανάπτυξη.
Οι συναυλίες και οι πολιτιστικές εκδηλώσεις (20%) είναι οι πιο δημοφιλείς για τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης, ακολουθούν οι θεατρικές παραστάσεις (15%) και οι αθλητικές διοργανώσεις (11%). Τα εργαστήρια και οι εκθέσεις τέχνης προσελκύουν λιγότερους επισκέπτες σε ποσοστό 8% – 10%.
Πόσα ξοδεύουν
Η ημερήσια δαπάνη ανά επισκέπτη στη Θεσσαλονίκη (εκτός των εξόδων ταξιδιού και διαμονής) μειώθηκε στα € 87 το 2024, μετά την κορύφωση το 2023 (€ 92).
Οι δαπάνες για αγορές (€ 25) και φαγητό και ποτό (€ 26) παραμένουν οι μεγαλύτερες κατηγορίες εξόδων, παρά τη μικρή μείωση. Οι δαπάνες για ψυχαγωγία, αξιοθέατα και άλλες κατηγορίες παρέμειναν σταθερές.
Προσβασιμότητα
Οι επισκέπτες που έχουν συγκεκριμένες ανάγκες προσβασιμότητας, αξιολογούν τη προσβασιμότητα της Θεσσαλονίκης σημαντικά χαμηλότερα από εκείνους που δεν έχουν αντίστοιχη ανάγκη.
Ενώ οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις λαμβάνουν τις υψηλότερες βαθμολογίες (8,4 από τους επισκέπτες χωρίς ανάγκη προσβασιμότητας, 8,1 από εκείνους με ανάγκες προσβασιμότητας), οι δημόσιες συγκοινωνίες και οι δρόμοι και πεζοδρόμια ξεχωρίζουν ως πτυχές που χρειάζονται βελτίωση.
Το 94% των επισκεπτών θα προτείνει τη Θεσσαλονίκη
Σύμφωνα με την έρευνα, η συνολική ικανοποίηση των επισκεπτών από την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη παραμένει σταθερή στο 7,8 το 2024, μετά από το υψηλό 8,2 το 2016.
Η ψυχαγωγία (8,6) και η συμπεριφορά των κατοίκων (8,5) λαμβάνουν τις υψηλότερες βαθμολογίες, ενώ τα ξενοδοχεία (8,7) και τα εστιατόρια & bar /cafés (8,6) συγκεντρώνουν καλές βαθμολογίες για τις εγκαταστάσεις τους. Ωστόσο, η δημόσια καθαριότητα με 5,8, οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια με 5,9 και οι δημόσιες συγκοινωνίες με 6,0 έλαβαν χαμηλότερες βαθμολογίες.
Παρόλα αυτά, η αφοσίωση των επισκεπτών είναι ισχυρή, με το 94% να προτείνει την πόλη, το 92% να εκφράζει την επιθυμία να επιστρέψει και το 85% να αισθάνεται ότι υπάρχουν ακόμα πολλά να εξερευνήσει. Τα εμβληματικά αξιοθέατα, η ιστορία, η νυχτερινή ζωή και η γαστρονομία ξεχωρίζουν ως τα highlights, ενώ έχει αναφερθεί και η λειτουργία του μετρό.
Business ή pleasure
Οι ταξιδιώτες για δουλειά συμμετέχουν επίσης και σε δραστηριότητες. Περίπου το 15% εκμεταλλεύεται την ευκαιρία για ένα οργανωμένο walking tour και το 14% επιλέγει ένα city bus tour. H συγκεκριμένη ομάδα ταξιδιωτών ξοδεύει περισσότερα ανά ημέρα (€ 94) σε σύγκριση με τους ταξιδιώτες αναψυχής (€ 83). Οι άλλες δαπάνες, όπως π.χ. τα ταξί, παρουσίασαν τη μεγαλύτερη διαφορά.
Οι ταξιδιώτες αναψυχής τείνουν να βαθμολογούν τις εγκαταστάσεις και την σχέση τιμής / ποιότητας, ελαφρώς υψηλότερα από τους ταξιδιώτες για δουλειά. Τα ξενοδοχεία, τα bar / cafés και τα εστιατόρια λαμβάνουν τις υψηλότερες βαθμολογίες και από τις δύο ταξιδιωτικές ομάδες, με τους ταξιδιώτες αναψυχής να δίνουν ελαφρώς καλύτερες αξιολογήσεις. Συνολικά, οι επαγγελματίες φαίνεται να είναι πιο απαιτητικοί.
Συνολικά οι ταξιδιώτες αναψυχής, δείχνουν ελαφρώς υψηλότερα ικανοποιημένοι (7,9) σε σύγκριση με τους ταξιδιώτες για δουλειά (7,7). Οι επισκέπτες αναψυχής τείνουν ιδιαίτερα να βαθμολογούν θετικότερα την ψυχαγωγία, τη συμπεριφορά των κατοίκων και αρχαιολογικούς χώρους / χώρους πολιτισμού, ενώ και οι δύο ταξιδιωτικές ομάδες είναι λίγο ικανοποιημένες από την κατάσταση των δρόμων και των πεζοδρομίων και τη δημόσια καθαριότητα.

*
-Το ξενοδοχειακό δυναμικό της Θεσσαλονίκης έχει αυξηθεί κατά 9% από το 2016, φτάνοντας τα 151 ξενοδοχεία το 2024. Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στις κατηγορίες 4 (+68%) και 5 αστέρων (+62%), αντανακλώντας μια συνεχιζόμενη τάση προς καταλύματα υψηλότερης κατηγορίας. Αντίθετα, ο αριθμός των ξενοδοχείων 2 και 1 αστέρων μειώθηκε κατά 31% και 20% αντίστοιχα.
-Ο συνολικός αριθμός δωματίων έχει αυξηθεί κατά 10% από το 2016, φτάνοντας τα 8.488 δωμάτια το 2024. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στις κατηγορίες 4 (+38%) και 5 αστέρων (+32%). Παράλληλα, ο αριθμός των δωματίων σε ξενοδοχεία 2 και 1 αστέρων μειώθηκε κατά 33% και 5% αντίστοιχα, δείχνοντας μείωση στην προσφορά χαμηλότερων κατηγοριών.
-Οι ξενοδοχειακές αλυσίδες έχουν περιορισμένη παρουσία στη Θεσσαλονίκη, με 5 διεθνείς και 13 εθνικές να δραστηριοποιούνται στην αγορά. Τα ξενοδοχεία που ανήκουν σε αλυσίδες είναι κυρίως 5 αστέρων, όπου το 62% των ξενοδοχείων και το 50% των δωματίων τους φέρουν ένα brand. Από τα ξενοδοχεία που ανήκουν σε αλυσίδες, το 63% ανήκει σε εθνική αλυσίδα, το 23% σε διεθνή και το 13% σε τοπική.
-Η απόδοση των ξενοδοχείων συνεχίζει να βελτιώνεται, με την πληρότητα να αυξάνεται κατά 3% σε σχέση με το 2023, αν και παραμένει 2% κάτω από τα επίπεδα του 2019. Η μέση τιμή δωματίου (ADR) έχει αυξηθεί κατά 6% ΥΤD Δεκ και είναι 32% υψηλότερη σε σχέση με το 2019, οδηγώντας σε αύξηση 9% στα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) από το 2023 και σε ισχυρή ανάπτυξη 30% σε σύγκριση με το 2019.
-Η πληρότητα των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης είναι υψηλότερη από αυτή της Αμβέρσας και του Ντίσελντορφ. Ωστόσο, η μέση τιμή δωματίου (ADR) βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο σε σύγκριση με πόλεις του ανταγωνισμού, ενώ το Εδιμβούργο κατέχει την πρώτη θέση και στους δυο δείκτες, δείχνοντας μεγάλη ζήτηση και ισχυρές τιμές, έναντι του ανταγωνισμού.
-Η Θεσσαλονίκη διαθέτει περίπου 4.600 καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, με εξαιρετικά υψηλό ποσοστό συμμόρφωσης, καθώς περίπου το 98% διαθέτει άδεια. Παρά το γεγονός ότι το 33% διαθέτει μόνο ένα κατάλυμα, στην αγορά κυριαρχούν οι επαγγελματίες που τα διαχειρίζονται, καθώς το 44% των καταλυμάτων ανήκει σε διαχειριστές που εκμεταλλεύονται περισσότερα από πέντε καταλύματα.
-Δείτε όλη την έρευνα εδώ