Τρίτη, 23 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΕλλάδαΗπειρωτική ΕλλάδαΟ Σύλλογος της Όσσας στο Καρπενήσι!

Ο Σύλλογος της Όσσας στο Καρπενήσι!

Παρ’ όλη τη μικρή ταλαιπωρία της ανάβασης, το τοπίο σε αποζημιώνει με το απέραντο πράσινο και τα εντυπωσιακά ελατοδάση του!

Κείμενο + φωτογραφίες: Άγγελος Μήτσας (amitsas@yahoo.gr

Αυτή τη φορά ταξιδέψαμε στο Καρπενήσι και την ορεινή Ευρυτανία. Μια εξόρμηση με το Σύλλογο Οσσαίων «Η Αγία Κυράννα». Σαράντα δυο άτομα, μέλη και φίλοι του συλλόγου μας, συμμετείχαν στην εκδρομή. Μεταξύ τους και μια Οσσαία της διασποράς, από την μακρινή Αυστραλία!

Ο υπογράφων με την Οσσαία από την Αυστραλία (μέση) και την πρόεδρο του Συλλόγου Οσσαίων, Σοφία Καραϊωάννου

Σάββατο πρωί, επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο και το ταξίδι ξεκίνησε, μέσα σε κλίμα χαράς κι ενθουσιασμού! Μετά από δύο στάσεις στα Τέμπη και τη Λαμία για τον απαραίτητο καφέ, συνεχίσαμε το δρόμο μας για το όμορφο Καρπενήσι. Ο δρόμος από τη Λαμία και μετά, αρχίζει να ανεβαίνει με συνεχείς στροφές τις βουνοπλαγιές της νότιας Πίνδου. Παρόλη την μικρή ταλαιπωρία της ανάβασης, το τοπίο σε αποζημιώνει με το απέραντο πράσινο και τα εντυπωσιακά ελατοδάση του!

Στο Κεφαλόβρυσο

Μετά από μιάμιση ώρα διαδρομή, φτάνουμε στο ιστορικό Κεφαλόβρυσο. Το Κεφαλόβρυσο βρίσκεται σε απόσταση μόλις 3 χιλιομέτρων από το Καρπενήσι. Εκεί έγινε μία από τις σημαντικότερες μάχες της Επανάστασης του 1821, τον Αύγουστο του 1823, όταν ο Μάρκος Μπότσαρης με δύναμη 450 Σουλιωτών επιτέθηκαν στην εμπροσθοφυλακή του τουρκικού στρατού. Οι απώλειες για τους Τούρκους υπήρξαν βαριές, περίπου 1.000 άνδρες, ενώ για τους Έλληνες ήταν ελάχιστες, αναγκάστηκαν ωστόσο να υποχωρήσουν, όταν σκοτώθηκε στη μάχη ο Μάρκος Μπότσαρης.

Το τοπίο είναι πανέμορφο, μέσα σε μια περιοχή με αιωνόβια πλατάνια και με τα νερά του Καρπενησιώτη ποταμού να περνούν δίπλα μας. Εκεί φάγαμε ψητή πέστροφα και άλλες τοπικές νοστιμιές.

Ο Καρπενησιώτης ποταμός

Στο παραδοσιακό χωριό Κορυσχάδες

Αφήνοντας πίσω μας το Κεφαλόβρυσο, κατευθυνθήκαμε στο όμορφο, γραφικό και παραδοσιακό χωριό Κορυσχάδες.

Χτισμένο σε μια πλαγιά του Βελουχίου, αγναντεύει τις απέναντι κορυφές των βουνών, ενώ τα περισσότερα από τα παλιά πετρόκτιστα σπίτια του έχουν μετατραπεί σε παραδοσιακούς ξενώνες.

Το χωριό συνδέθηκε με την ιστορία της Εθνικής Αντίστασης. Ο λόγος είναι ότι σε αυτό το χωριό συνήλθε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ύστερα από πανελλήνιες μυστικές εκλογές, το Εθνικό Συμβούλιο, το οποίο αποτελούσαν αντιπρόσωποι των περισσότερων περιοχών της Ελλάδας. Τη διενέργεια των εκλογών αποφάσισε και ανήγγειλε η Πολιτική Επιτροπή Εθνικής Απελευθέρωσης, η λεγόμενη “κυβέρνηση των βουνών”, που είχε σχηματιστεί με πρωτοβουλία του ΕΑΜ τον Μάρτιο του 1944.

Αφού λοιπόν περιηγηθήκαμε για λίγο στην πλατεία του χωριού, ήπιαμε τον απογευματινό καφέ μας στα γραφικά καφενεδάκια του χωριού, οι ιδιοκτήτες των οποίων έχουν σεβαστεί την παραδοσιακή φυσιογνωμία και αρχιτεκτονική του.

Στο Καρπενήσι

Αργά το απόγευμα, καταλήξαμε στην πόλη του Καρπενησίου και στο φιλόξενο οικογενειακό ξενοδοχείο μας, στο κέντρο της πόλης, δίπλα σε όλα τα μαγαζιά, τα καφέ και την πλατεία.

Το Καρπενήσι είναι μια πόλη των 7.000 κατοίκων και πρωτεύουσα του νομού Ευρυτανίας, χτισμένο στα 960 μ. Από πάνω του δεσπόζει το ελατοσκέπαστο Βελούχι, γνωστό για το χιονοδρομικό του κέντρο και τις χειμερινές δραστηριότητες.

Η πόλη καλλωπίστηκε πρόσφατα, καθώς πλακοστρώθηκαν οι κεντρικότεροι δρόμοι της και μαζί με την πλατεία άλλαξε όλη η ατμόσφαιρα. Το Καρπενήσι φημίζεται για τη νυχτερινή ζωή του και πάνω απ’ όλα για τη φύση που το περιβάλλει.

Επισκεφθήκαμε την εκκλησία της Αγίας Τριάδας του 17ου αιώνα, ακριβώς πάνω από την πλατεία της πόλης με εξαιρετικές τοιχογραφίες, περπατήσαμε στα πλακόστρωτα δρομάκια, ήπιαμε τον καφέ μας και αφήσαμε το βλέμμα μας να τρέξει στις απέναντι βουνοκορφές.

Το ίδιο βράδυ, δεν αφήσαμε την ευκαιρία να χαθεί και όλη η παρέα της εκδρομής, κλείσαμε ένα γραφικό ταβερνάκι με ζωντανή μουσική. Με παρέα μια κιθάρα και ένα μπουζουκάκι το γλέντι στήθηκε για τα καλά… και μιας και οι Οσσαίοι φημίζονται για την “έξω καρδιά” τους, δεν έχασαν την ευκαιρία να γλεντήσουν και να χορέψουν σε ρυθμούς ρεμπέτικους, αλλά και παραδοσιακούς!

Μονή της Παναγίας Προυσιώτισσας

Αφήνοντας πίσω μας την πόλη του Καρπενησίου, μπήκαμε στον πυρήνα της νότιας Πίνδου και μέσα σε ένα εντυπωσιακό φυσικό περιβάλλον, δίπλα από τα έλατα, τις χαράδρες και τα ορμητικά ποτάμια, φτάσαμε στον Προυσό.

Η μονή Προυσού αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προσκυνηματικά κέντρα της Ορθοδοξίας καθώς φιλοξενεί τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Προυσιώτισσας, η οποία θεωρείται έργο του Ευαγγελιστού Λουκά.

Τα μέλη του Συλλόγου Οσσαίων με φόντο τη μονή Προυσού

Απέχει 30 χιλιόμετρα από το Καρπενήσι και στέκει εκεί από τον 9 αιώνα μ.Χ., μεγαλόπρεπα στις άκρες ενός απόκρημνου βράχου των Ευρυτανικών βουνών. Η θέα αλλά και η μορφολογία της περιοχής είναι τέτοια που αφήνουν κατάπληκτο τον επισκέπτη. Στην ακριβώς απέναντι πλαγιά σώζεται μέχρι σήμερα ο πύργος του Καραϊσκάκη.

Ο ανατολικός Πύργος Καραϊσκάκη (φωτ. Ντέπυ Χιωτοπούλου)

Στο Μεγάλο Χωριό

Επόμενη στάση μας το Μεγάλο Χωριό. Ένα από τα χαρακτηριστικά του χωριού είναι τα πέτρινα αρχοντικά σπίτια, καλοδιατηρημένα, τα οποία είναι χτισμένα με την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της περιοχής, με την πέτρα να κυριαρχεί.

Πετρόχτιστο σπίτι στο Μεγάλο Χωριό (φωτ. Ντέπυ Χιωτοπούλου)

Οι πλακόστρωτοι δρόμοι του, τα γραφικά σοκάκια με τα δέντρα και τις πέτρινες βρύσες, οι φιλόξενοι κάτοικοί του και οι ενδιαφέρουσες επιλογές που προσφέρει το χωριό, δικαιολογούν τη φήμη του. Εκεί, κάτω από τα πλατάνια, ήπιαμε τον καφέ μας και δοκιμάσαμε το φημισμένο γαλακτομπούρεκο της περιοχής.

Το φημισμένο γαλακτομπούρεκο του Μεγάλου Χωριού (φωτ. Ντέπυ Χιωτοπούλου)

Αφήσαμε πίσω τις ομορφιές του βουνού και κατηφορίσαμε γεμάτοι εικόνες, ήχους και μυρωδιές της φύσης προς τα πιο πεδινά, παίρνοντας και πάλι το δρόμο της επιστροφής. Δώσαμε ραντεβού για μια νέα εξόρμηση σε κάποιον άλλο ελκυστικό προορισμό!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ